Rekrutacja to często bardzo żmudny, stresujący i frustrujący proces. Zwłaszcza, gdy szukamy pracownika o konkretnym profilu, umiejętnościach oraz mogącego zgodzić się na dość sztywno określone wynagrodzenie. W wielu firmach proces rekrutacji jest mocno zakłócony, co wynika z popełnienia kilku podstawowych błędów. Jak ich uniknąć? Sprawdź najważniejsze zasady.
Najgorsze, co można zrobić organizując rekrutację, to podzielić odpowiedzialność za nią na kilka osób, często wcześniej w ogóle ze sobą niewspółpracujących. Taki model sprawdza się wyłącznie w korporacjach. W mniejszej firmie zdecydowanie korzystniej będzie polecić zorganizowanie rekrutacji i jej przeprowadzenie jednej osobie, najlepiej mającej w tym jakiekolwiek doświadczenie. W ostateczności możesz to być nawet Ty, jeśli nie chcesz dodatkowo obciążać pracą swoich podwładnych.
Jedna osoba szybciej podejmuje decyzje, bo ma nadzór nad całym procesem i spotyka się ze wszystkimi kandydatami. Jest też mocniej zaangażowana, co zwiększa szansę na to, że uda się zatrudnić kogoś na poziomie.
Dziwną manierą wielu przedsiębiorców jest publikowanie ogłoszeń o pracę z bardzo enigmatyczną treścią. To niczemu nie służy, a tylko niepotrzebnie rozwleka proces rekrutacji. Dlaczego? Ponieważ na ogłoszenie o treści np. „Zatrudnimy z doświadczeniem w obsłudze klienta” mogą się zgłosić i wysokiej klasy managerowie, i doradcy inwestycyjni, ale też sprzedawcy w sklepie.
Sugerujemy więc, aby nie owijać w bawełnę i opublikować bardzo konkretne ogłoszenie o pracę, w którym jasno opiszesz stanowisko, obowiązki pracownika oraz wymagania stawiane kandydatom.
Jest to wyjątkowo skuteczny sposób na to, aby – pisząc obrazowo – odsiać ziarno od plew. Czyli: podając wysokość oferowanego wynagrodzenia z góry zniechęcisz do brania udziału w rekrutacji osoby, które oczekiwałyby znacznie lepszych zarobków, a których Ty nie możesz zapewnić.
Jeśli natomiast z jakiegoś powodu nie chcesz podawać wysokości proponowanego wynagrodzenia (konkretnej kwoty), to przynajmniej określ widełki, wspomnij o możliwości uzyskania premii (dobrze będzie podać jej wysokość) oraz o czynnikach pozapłacowych, jak chociażby samochód służbowy, telefon bez limitu rozmów czy darmowy pakiet medyczny.