Dlaczego pracownicy nadal oszukują pracodawców w ewidencji czasu pracy?

Mateusz Rąbalski
18.02.2016

W coraz większej ilości przedsiębiorstw pracodawcy stawiają na systemy ewidencji czasu pracy swoich pracowników. Choć sposób ten jest znany od dawna, to warto wiedzieć, że elektroniczne metody dawno wyparły papierową listę obecności.

Pracodawcy stawiają na elektroniczne urządzenia dlatego, że są efektywniejsze i dzięki nim pracodawca dokładniej jest w stanie sprecyzować, ile czasu realnie pracownik spędza na swoim stanowisku. Co to oznacza w praktyce? Rejestracja czasu pracy za pomocą urządzeń elektronicznych oblicza realny czas pracy pracowników, co jest szczególnie ważne w przypadku spóźnień czy godzin nadliczbowych.

Zdarza się jednak tak, że pracownicy oszukują w czasie rejestracji ich godzin pracy. Zdarza się tak głównie ze względu spóźnień lub dni, w których nie mogą iść do pracy, chcąc tym samym zatuszować ten fakt przed pracodawcą. W przypadku starszych typów ewidencji takie oszustwo jest możliwe i dużo łatwiejsze do wykonania niż w przypadku nowszych systemów rejestrowania czasu pracy swoich pracowników. Właśnie ze względu na te oszustwa pracodawcy wprowadzają takie systemy rejestrowania pracy swoich pracowników, aby wszelka próba oszustwa była niemożliwa. Dlatego też spośród dostępnych na rynku opcji, pracodawcy wybierają te rejestratory czasu pracy, które wymagają osobistej obecności każdego pracownika.

Na rynku znaleźć można różnego rodzaju rejestratory czasu pracy.  Do najpopularniejszych należą rejestratory wykorzystujące karty zbliżeniowe, czytniki RCP, czyli wykorzystujące karty z chipem, a także czytniki biometryczne. Te ostatnie zwracają ostatnio największą uwagę ze względu na swoją dokładność, bowiem czytniki tego rodzaju wykorzystują takie dane jak odcisk palca czy wygląd siatkówki. Czytniki biometryczne budzą jednak najwięcej sprzecznych opinii wśród pracowników. Chodzi o to, że czytniki w swojej pracy wykorzystują zbyt osobiste dane.

Systemy biometryczne właśnie dlatego wykorzystywane są w coraz większej ilości zakładów pracy, aby uniknąć potencjalnych oszustw w godzinach pracy wśród pracowników. Jako jedne z nielicznych nie są możliwe do oszukania, dlatego też te systemy budzą tak sprzeczne zdania. Jak więc uniknąć oszustw pracowników i mieć prawdziwe informacje odnośnie realnie przepracowanych godzin? Przede wszystkim warto pomyśleć o dodatkowej zapłacie za nadgodziny, które są normą w wielu zakładach pracy. Warto również zastanowić się nad konsekwencjami i sposobem ich wyciągania w przypadku spóźnień pracowników. Właśnie obawa przed konsekwencjami jest podstawą do większości nieporozumień z pracownikami.

Na rynku dostępny jest szeroki wybór urządzeń do monitorowania czasu pracy pracowników. Nie wszystkie są jednakowo dokładne i każdy ma plusy i minusy. Aby zwiększyć dokładność podczas rejestrowania czasu pracy swoich pracowników, należy wziąć pod uwagę ilość zatrudnianych osób, a także specyfikę wykonywanej pracy. Dzięki temu można dobrać taki system rejestracji, który wskaże realną ilość godzin, jaką pracują nasi pracownicy.

Artykuł powstał przy współpracy z z firmą PTC SECURITY SYSTEMS dostawcą rozwiązań z zakresu rejestracji czasu pracy.

Artykuł sponsorowany.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie