Czy pracownik może ujawnić wysokość swoich zarobków? Nie zawsze!

Mateusz Rąbalski
24.05.2018

Bycie pracodawcą to ciężki kawałek chleba. Jednym z kluczowych zadań, jakie stoją przed przedsiębiorą zatrudniającym ludzi, jest dbanie o dobrą atmosferę w miejscu pracy. Najczęściej kością niezgody między pracownikami są różnice w zarobkach. Dlatego wielu pracodawców wyraźnie żąda od podwładnych, by ci nie zdradzali wysokości swoich pensji pozostałym członkom zespołu. Warto wiedzieć, że taka prośba nie ma żadnego prawnego uzasadnienia. Nie oznacza to jednak, że pracownik może na lewo i prawo chwalić się swoimi zarobkami. O szczegółach przeczytasz w naszym poradniku.

Tajność pensji: taki termin nie istnieje

Kodek pracy w żaden sposób nie precyzuje, czy pracodawca może żądać od swoich pracowników zachowania w tajemnicy wysokości wynagrodzenia. Może ich o to poprosić w trosce o dobrą atmosferę czy uniknięcie wewnętrznych konfliktów.

Jeśli jednak Jan Kowalski pochwali się koledze z biurka obok, że dostał podwyżkę, to takie działanie nie stanowi naruszenia obowiązków pracownicy. Nie ma więc podstaw do nałożenia na pracownika kary porządkowej, a tym bardziej zastosowania procedury zwolnienia dyscyplinarnego.

Komu pracownik nie może zdradzać wysokości zarobków?

Bezwzględnie osobom spoza firmy. Pracownik nie ma prawa chodzić po ulicy i ogłaszać, że zarabia tyle i tyle. Nie może również informować o tym osób, które nie są zatrudnione w przedsiębiorstwie, ale np. starają się o pracę w danej firmie i przeprowadzają wywiad na temat wysokości zarobków.

Takie działanie może zostać uznane za zdradzanie tajemnic firmy, co stanowi ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych. Wówczas pracodawca może zastosować karę porządkową, a jeśli uzna, że pracownik przez swój długi język naraził firmę na szwank, w grę wchodzi nawet zwolnienie dyscyplinarne.

Zapobiegaj kryzysom

Najlepszym sposobem na to, by nie musieć się martwić zbytnią szczerością pracowników, jest wprowadzenie w firmie pełnej przejrzystości zarobków. Pracownicy powinni wiedzieć, co wpływa na wysokość ich pensji. Wynagrodzenia należy przyznawać transparentnie, biorąc pod uwagę wyłącznie kompetencje, staż pracy oraz zaangażowanie pracownika.

Nie dopuść do sytuacji, w której pracownicy będą pokątnie dowiadywać się, ile zarabiają koledzy. To nigdy nie wpływa dobrze na atmosferę. Jeśli natomiast chcesz, aby podwładni nie chwalili się wysokością zarobków, możesz zawrzeć taką prośbę w regulaminie wewnętrznym przedsiębiorstwa.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie