Chcesz zatrudnić telepracownika? Sprawdź, jakich formalności musisz dopilnować

Mateusz Nowak
14.05.2018

Telepraca jest bardzo popularną formą zatrudnienia, szczególnie w firmach sprzedających produkty i usługi na odległość. Telefoniczny kontakt z klientem bywa skutecznym sposobem na jego pozyskanie. Telepraca niesie ze sobą również korzyści dla pracownika, który może wykonywać swoje obowiązki służbowe np. w domu i w ten sposób połączyć pracę z chociażby opieką nad dzieckiem. Jeśli rozważasz zatrudnienie telepracownika, to koniecznie musisz wiedzieć, z jakimi formalnościami się to wiąże.

Telepracownik nie jest „gorszy”

Nie ma co ukrywać, że telepraca nie cieszy się w naszym kraju poważaniem. Wiele osób sądzi, że jest to zajęcie dla ludzi, którzy nie sprawdzają się na „normalnym” stanowisku, bo nie mają wystarczających umiejętności czy wykształcenia. To się jednak powoli zmienia. Coraz więcej firm wykorzystuje tę formę zatrudnienia, ponieważ pozwala ona ograniczyć koszty biurowe i zaoferować pracownikom tak pożądany elastyczny czas pracy.

Warto przy tym wiedzieć, że w rozumieniu Kodeksu pracy, telepraca nie różni się zasadniczo od zatrudnienia pracownika na stanowisku stworzonym w siedzibie firmy. Zgodnie z definicją jest to: „Praca wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną.”

W praktyce pod definicję telepracy możemy więc „podciągnąć” każdą pracę zdalną, którą wykonuje się chociażby przy użyciu komputera i Internetu.

Jakie są obowiązki pracodawcy wobec telepracownika?

Pracodawca musi przede wszystkim zawrzeć z telepracownikiem umowę o pracę lub cywilnoprawną, która będzie dokładnie określać zakres obowiązków pracownika oraz wynagrodzenie. Ponadto ważne jest:

  • Wydanie pracownikowi regulaminu pracy,
  • Dostarczenie pracownikowi sprzętu niezbędnego do wykonywania jego obowiązków w ramach telepracy (telefonu, komputera, Internetu mobilnego etc.),
  • Ubezpieczenie sprzętu przekazanego pracownikowi,
  • Pokrycie kosztów związanych z instalacją sprzętu w domu pracownika, a także kosztów eksploatacji i serwisu,
  • Przeszkolenie pracownika z obsługi sprzętu oraz zapewnienie mu pomocy technicznej.

Pracodawca nie ma natomiast obowiązku zapewnienia telepracownikowi bezpiecznych i higienicznych warunków zatrudnienia. Wynika to bezpośrednio ze specyfiki tej formy zatrudnienia.

Jeszcze przed zawarciem umowy należy także ustalić, gdzie pracownik będzie wykonywać swoje obowiązki w formie telepracy. W zdecydowanej większości przypadków jest to prywatne mieszkanie pracownika. Informacja na temat lokalizacji powinna zostać wpisana do umowy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie