Wyznaczanie sobie biznesowych celów zgodnie z zasadą SMART. Na czym to polega?

Krzysztof Jagielski
15.07.2019

Każda firma ma, a przynajmniej powinna mieć jakieś cele. Część z nich wyznacza się krótkoterminowo (np. zwiększenie sprzedaży produktu w najbliższym kwartale), część długoterminowo (np. zwiększenie zatrudnienia o 50% w ciągu 3 lat). Cele i plany rozwoju biznesu muszą być jednak wskazywane w sposób racjonalny, w czym bardzo pomaga kierowanie się zasadą SMART. To akronim od słów, które powinien wziąć sobie do serca każdy przedsiębiorca.

S, czyli skonkretyzowany

Obrany cel musi być konkretny. Wbrew pozorom to nie jest takie proste. Chodzi o to, aby przedsiębiorca nie zakładał, że np. „w ciągu dekady osiągnę pozycję branżowego lidera”, bo to takie lanie wody. Celem w tym przypadku może być natomiast przejęcie 3 konkurencyjnych przedsiębiorstw, co samo w sobie ustawi firmę na pozycji jednego z liderów swojego sektora.

M, czyli mierzalny

Wyznaczając sobie jakiś biznesowy cel należy od razu przyjąć kryteria, które pozwolą zmierzyć stopień realizacji założeń. Najłatwiej będzie w przypadku chęci zwiększenia sprzedaży, bo to zobrazują słupki. Jeśli natomiast celem jest wzrost świadomości marki w grupie docelowej, to trzeba wskazać możliwe metody badania i wykorzystywać je w regularnych odstępach czasu.

A, czyli ambitny

Nie ma sensu bawić się w minimalistę. Sukces w biznesie osiągają osoby, które potrafią wyznaczać sobie ambitne cele i uparcie dążyć do ich realizacji. Nie należy tego oczywiście mylić z przesadnym ryzykanctwem. Ambitny cel może, a wręcz powinien być także…

R, czyli realny

Nie sztuką jest powiedzieć sobie, że za np. 3 lata zamienię jednoosobową firmę w mega korporację. To tylko słowa, za którymi nie kryją się żadne solidne argumenty. Wyznaczanie sobie realistycznych celów jest bardzo ważne, ponieważ chroni przedsiębiorcę przed frustracją i przedwczesnym wypaleniem, a także nietrafionymi inwestycjami. Obierając cel trzeba wziąć pod uwagę swoje możliwości finansowe, potencjał zespołu oraz czynniki makroekonomiczne.

T, czyli terminowy

Każdy obrany cel powinien mieć wyznaczoną datę jego osiągnięcia. W przeciwnym razie przedsiębiorca wiecznie będzie sobie wmawiać, że przecież ma jeszcze dużo czasu. Dobrze sprawdza się tutaj metoda małych kroków, czyli wyznaczania sobie krótkoterminowych celów prowadzących do wielkiego sukcesu. Łatwiej jest po prostu kontrolować.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie