Samozatrudnienie w IT – poznaj zalety tego rozwiązania

Piotr Kowalczyk
08.08.2022

Branża IT uchodzi za wyjątkowo atrakcyjną z uwagi na wysokie zarobki oraz pewność zatrudnienia. To jeden z nielicznych sektorów praktycznie niewrażliwych na spowolnienie gospodarcze, lockdowny i inne zawirowania. Ciekawe jest natomiast to, że w branży IT można pracować nie tylko na etacie, ale również w formie samozatrudnienia, co jest coraz chętniej wybieranym rozwiązaniem. Jakie wynikają z tego korzyści dla osoby na samozatrudnieniu? Sprawdź to w naszym poradniku.

Wyższe zarobki

Tak, główną motywacją do przejścia na samozatrudnienie są właśnie wyższe zarobki. To korzystna opcja zarówno dla zleceniodawcy (który nie ponosi wysokich kosztów pracowniczych), jak i dla zleceniobiorcy.

Jako samozatrudniony, a więc osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, możesz skorzystać z ryczałtu ewidencjonowanego obłożonego bardzo niską stawką 8,5% - to znacznie mniej niż na etacie. Owszem, dochodzi do tego jeszcze składka zdrowotna i ZUS, natomiast sumarycznie, szczególnie w okresie zwolnienia z ZUS i tzw. małego ZUS, to na pewno się opłaci.

Możliwość korzystania z różnego rodzaju ulg

Osoby pracujące w IT na samozatrudnieniu prędzej czy później zaczną „kombinować” z różnymi ulgami dostępnymi właśnie dla tej branży. Najpopularniejszą jest ulga IP Box, która pozwala zaoszczędzić mnóstwo pieniędzy na podatkach, a zakres korzystania z niej jest na tyle szeroki, że np. programiści nie powinni mieć problemu ze spełnieniem warunków do uzyskania tej ulgi.

Większa elastyczność

Na samozatrudnieniu formalnie jesteś przedsiębiorcą i masz pełne prawo realizować zlecenia dla wielu klientów. Jest to wręcz wskazane, ponieważ dzięki temu nie będziesz wystawiać faktur tylko jednemu podmiotowi (co mogłoby wzbudzić niezdrową ciekawość ZUS-u).

Im więcej masz klientów, tym mniejsze ryzyko wpadnięcia w rutynę. Sukcesywnie będziesz również wypracowywać sobie markę, co w pewnym momencie może skłonić Cię do rozwoju biznesu, uniezależnienia się od byłego pracodawcy (dziś klienta) i zwiększenia skali działania.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie