Prowadzenie księgowości prężnie działającej firmy jest bardzo czasochłonne i na dłuższą metę męczące. Dlatego praktycznie każdy przedsiębiorca, po osiągnięciu pewnego etapu rozwoju biznesu, decyduje się na skorzystanie z pomocy profesjonalnej księgowej lub księgowego: czy to tworząc etat dla specjalisty w firmie czy decydując się na usługę w ramach outsourcingu. Niezależnie od wybranej formy współpracy zawsze warto udzielić księgowemu stosownego pełnomocnictwa. Dlaczego? Jak to zrobić?
Udzielenie księgowemu pełnomocnictwa do reprezentowania przedsiębiorcy przed różnymi organami administracji publicznej jest bardzo rozsądnym posunięciem – oczywiście pod warunkiem, że ufasz specjaliście i jego kompetencjom.
Dzięki temu przedsiębiorca nie musi już osobiście fatygować się do urzędów w celu np. złożenia wyjaśnień. Nie musi też samodzielnie podpisywać dokumentów przekazywanych np. do Urzędu Skarbowego, co byłoby bardzo uciążliwe i niepotrzebnie odciągało właściciela od zarządzania biznesem.
Pełnomocnictwo daje również księgowemu prawo do reprezentowania przedsiębiorcy w razie wszczęcia kontroli skarbowej czy innych czynności wyjaśniających. Specjalista będzie o wiele sprawniej współpracować z kontrolerami, co przyspieszy procedurę, a przedsiębiorcy pozwoli się skupić na ważniejszych sprawach.
Rada
Jeśli korzystasz z outsourcingu usługi księgowej, np. w ramach księgowości internetowej, to dobrze sprawdź firmę, której zamierzasz udzielić pełnomocnictwa. Upewnij się, że m.in. posiada ona ubezpieczenie OC.
Najprościej będzie zrobić to na formularzu CEIDG-1, gdzie w specjalnej rubryce wystarczy podać dane księgowego, ustanawiając go tym samym pełnomocnikiem firmy. To jednak nie wszystko. Jeśli księgowy ma reprezentować przedsiębiorcę przed Urzędem Skarbowym, konieczne będzie również wystawienie mu szczegółowych pełnomocnictw:
Można także udzielić księgowemu pełnomocnictwa do reprezentowania firmy przed ZUS. W tym celu należy wypełnić:
Na koniec wyjaśnijmy, że każde pełnomocnictwo można w dowolnej chwili odwołać.