Opłaty bankowe: czy są kosztem uzyskania przychodu?

Jerzy Biernacki
27.09.2019

Większość przedsiębiorstw działających w Polsce nie podlega obowiązkowi posiadania konta firmowego w banku. Założenie takiego rachunku bardzo jednak ułatwia prowadzenie działalności, w tym rozliczanie się z kontrahentami oraz urzędami. Coraz rzadziej banki oferują całkowicie darmowe konta dla firm, dlatego przedsiębiorcy muszą się liczyć z różnego rodzaju opłatami. Czy mogą one stanowić koszt uzyskania przychodu i tym samym obniżyć kwotę należnego podatku?

Nie ma z tym problemu

Z kosztami uzyskania przychodu jest tak, że można do nich zaliczyć praktycznie każdy wydatek poczyniony przez przedsiębiorcę, o ile ten jest w stanie udowodnić, że miało to bezpośredni związek z uzyskaniem, zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów z działalności gospodarczej.

Posiadanie rachunku bankowego dla firm jak najbardziej spełnia te kryteria, dlatego jeśli bank nalicza Ci jakieś opłaty w związku z prowadzeniem konta, to oczywiście możesz zaliczyć je w poczet kosztów uzyskania przychodu.

Za takie koszty uznajemy między innymi:

  • Opłatę za otwarcie i prowadzenie rachunku;
  • Opłatę za kartę wydaną do konta firmowego;
  • Opłaty za przelewy zlecane z konta firmowego, o ile mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą;
  • Opłaty za dyspozycje przelewu, zlecenia stałe etc.
  • Opłaty za przelewy zagraniczne (znów, jeśli mają związek z prowadzoną działalnością);
  • Prowizje za wypłaty gotówki z bankomatów – tutaj jednak warto uważać, ponieważ przedsiębiorca może mieć problem z wykazaniem, że wypłacił pieniądze potrzebne mu do prowadzenia działalności;

Większość przedsiębiorców nie korzysta z tego prawa

Wynika to z tego, iż opłaty za prowadzenie i korzystanie z konta firmowego wciąż są relatywnie niewielkie – przedsiębiorcy wychodzą więc z założenia, że nie ma sensu angażować księgowości, by rozliczyć kwoty rzędu kilkunastu czy kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Inaczej wygląda to natomiast w przypadku firm, które ponoszą bardzo wysokie koszty bankowe, związane nie tylko z prowadzeniem rachunku.

Warto bowiem wiedzieć, że przedsiębiorca ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu np. odsetki od kredytu zaciągniętego w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, zabezpieczającego jego przychód – np. kredytu inwestycyjnego.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie