Opinia, że człowiekiem przedsiębiorczym trzeba się urodzić, to zwykły mit. Przedsiębiorczość może być umiejętnością nabytą, sumą doświadczeń życiowych, pozyskanej wiedzy oraz ambicji. Jeśli już w młodym wieku wiesz, że nie zamierzasz pracować na etacie, ale sam chcesz zbudować firmę, to możemy temu tylko przyklasnąć. Pamiętaj natomiast o edukacji, która choć nie zastąpi ciężkiej pracy i konsekwencji, to na pewno może pomóc w stworzeniu zyskownego biznesu. W naszym artykule wymieniamy te kierunki studiów, które przyszły przedsiębiorca powinien wziąć pod uwagę.
Zaczynamy od oczywistości, choć też nie do końca. Naprawdę wielu sprawnych przedsiębiorców ma niewielką wiedzę z zakresu ekonomii. Stąd też biorą się później problemy związane z nieumiejętnością optymalizowania kosztów działalności przedsiębiorstwa, prowadzenia rachunków (nawet prostych) czy wyceną inwestycji. Ekonomia na pewno jest jednym z tych kierunków, jakie warto wziąć pod uwagę, ponieważ zdobyta wiedza niejednokrotnie przyda Ci się w karierze przedsiębiorcy.
Kolejna pozycja typu „must have”. Niestety, w Polsce przez lata zarządzanie było uważane za kierunek dla tych, którzy nie wiedzą, co chcą robić w życiu. To oczywiście nieprawda. Na zarządzaniu poznasz teoretyczne koncepcje budowania silnych, zmotywowanych zespołów, co w praktyce jest kanwą działalności biznesowej. Nikt jeszcze nie stworzył dochodowego, rozpoznawalnego biznesu w pojedynkę, bez pomocy pracowników czy współpracowników. Dlatego umiejętność zarządzania ludźmi jest kluczowa z punktu widzenia przedsiębiorcy.
Oj tak, marketing to ten obszar funkcjonowania biznesu, który ma istotny wpływ na sukces przedsiębiorcy. Bez marketingu nie ma mowy o wypłynięciu na szerokie wody. Firma, która nie inwestuje w budowanie marki, nie dba o swoją rozpoznawalność i atrakcyjny wizerunek, nie ma szans w starciu z konkurencją rozumiejącą istotę tych procesów. Choć docelowo pewnie i tak powierzysz marketing fachowcom, to dobrze jest mieć kontrolę nad ich działaniami i wiedzieć, co próbują Ci sprzedać.
Na koniec coś, o czym często się zapomina w kontekście rekomendowanych kierunków studiów dla przyszłych przedsiębiorców. Sukces w biznesie jest ściśle związany z tym, czy robisz coś, na czym się znasz, co Cię interesuje, w czym możesz uznawać się za eksperta. Dlatego pierwszym wyborem powinny być dla Ciebie studia na kierunku stricte związanym z planowaną działalnością gospodarczą.