Prawidłowo zbudowany biznes nie powinien wymagać stałego nadzoru ze strony właściciela firmy. Coraz więcej przedsiębiorców zmierza w tym kierunku, chcąc czerpać korzyści finansowe ze swojej działalności, natomiast mieć też dużo czasu dla rodziny czy na realizowanie swoich pasji. Czy jednak zarządzanie firmą bez pojawiania się w niej jest w ogóle możliwe? Okazuje się, że tak. Trzeba tylko (lub aż) zacząć od spełnienia kilku warunków.
Jeśli nie chcesz osobiście nadzorować pracy zespołu, wolisz poświęcać wolny czas na przyjemności, podróżować etc., to potrzebujesz dobrego managera. Powinna to być osoba zaufana, dobrze znająca realia firmy, mająca autorytet wśród pracowników. Będzie ona Twoim łącznikiem. To z nią będziesz zdalnie lub osobiście konsultować kluczowe decyzje oraz wydawać za jej pośrednictwem polecenia. Takiego managera możesz zatrudnić z rynku lub znaleźć go wśród obecnych pracowników.
Idealny biznes do prowadzenia go na odległość, bez konieczności ciągłego nadzorowania, musi być prosty – i to na każdym poziomie: od produktów i usług, przez ich opisy, aż po model sprzedaży i ewentualnego rozpatrywania reklamacji. Tutaj zdecydowanie najlepiej sprawdzają się biznesy online, które nie wymagają ani bezpośredniego kontaktu z klientem, ani fizycznego nadzorowania produkcji.
Doskonałym rozwiązaniem dla przedsiębiorców chcących korzystać z życia, ale niekoniecznie codziennie stawiać się w pracy, będzie zaoferowanie klientom produktów i usług, które sprzedają się „same”. Można je kupić online, nie trzeba ich omawiać czy tłumaczyć kupującym.
Jeśli nie chcesz dopuścić do sytuacji, w której już po kilku tygodniach Twojej nieobecności w firmie zapanuje samowolka, to musisz opracować system, który pozwoli pracownikom wykonywać swoje obowiązki bez konieczności stałego nadzoru. Tutaj pomocny będzie jasny podział obowiązków oraz sposób weryfikacji efektywności.
Pracownicy muszą mieć wyznaczony plan działania i wiedzieć, w którym momencie zostaną rozliczeni z efektów swojej pracy. Potrzebne będą im również odpowiednie narzędzia i zaplecze merytoryczne (szkolenia, kursy), dzięki czemu nie będą musieli każdorazowo konsultować się z przełożonym czy właścicielem przedsiębiorstwa.
Zdalne zarządzanie biznesem jest dziś o wiele łatwiejsze niż jeszcze kilkanaście lat temu. Mamy przecież do dyspozycji gotowe narzędzia, głównie Internetowe. System ERP i CRM, aplikacje do wideokonferencji, oprogramowanie automatyzujące sprzedaż i prowadzenie księgowości – to wszystko jest już na rynku lub może zostać wyprodukowane na potrzeby konkretnego przedsiębiorstwa.