Już dawno minęły czasy, kiedy załatwienie czegokolwiek w urzędzie, zwłaszcza będąc przedsiębiorcą, wymagało osobistej wizyty i wielogodzinnego oczekiwania w kolejce. Choć takie sytuacje nadal się zdarzają, to jednak polskie urzędy przeszły prawdziwą rewolucję, w tym informatyczną. Przykładem na to może być uruchomienie usługi „Umów wizytę w urzędzie skarbowym”. Wyjaśniamy, na czym ona polega.
Usługa ta umożliwia elektroniczną rezerwację wizyty w wybranym urzędzie, z możliwością zaplanowania spotkania nawet 21 dni wcześniej na konkretny dzień i godzinę.
Usługa oferuje katalog spraw i wyszukiwarkę usług, co pozwala podatnikowi trafić do właściwego eksperta i uzyskać potrzebne informacje. Niektóre sprawy, jak złożenie dokumentu, można nawet załatwić bez wcześniejszej rezerwacji.
W pierwszym kwartale 2024 roku, klienci urzędów skarbowych umówili ponad 1,1 miliona wizyt z wykorzystaniem tej usług. Średni czas obsługi podatnika wyniósł 17 minut. Aż 91% podatników było zadowolonych ze swojej wizyty.
Najprostszym sposobem na umówienie wizyty jest rezerwacja internetowa za pomocą formularza dostępnego na stronie https://podatki.gov.pl. Wystarczy wykonać cztery kroki:
Po rezerwacji, podatnik otrzymuje potwierdzenie wizyty na podany numer telefonu lub adres e-mail z informacją o miejscu, do którego powinien się zgłosić. Dodatkowo, osoby umawiające wizytę co najmniej dwa dni wcześniej otrzymują SMS-owe przypomnienie dzień przed spotkaniem.
Wizytę można również zarezerwować telefonicznie lub osobiście w urzędzie skarbowym.
Jeśli podatnik nie może przyjść na umówioną wizytę, ma możliwość jej odwołania. Można to zrobić telefonicznie lub internetowo poprzez formularz dostępny na stronie https://wizyta.podatki.gov.pl. Dzięki temu inna osoba będzie mogła skorzystać ze zwolnionego terminu.