Niesatysfakcjonujące przychody w firmie

Antoni Kwapisz
27.11.2020

Własny biznes powinien zaspokajać Cię pod względem ambicjonalnym, ale także finansowym. Jeśli któregoś z tych elementów zaczyna brakować, pojawia się frustracja, zniechęcenie i pierwsze myśli o zakończeniu działalności. W tym poradniku skupimy się na kwestii finansowej. Jeśli Twoja firma przynosi Ci niesatysfakcjonujące przychody, to trzeba zbadać, dlaczego tak jest. Sprawdź i wyeliminuj te najbardziej prawdopodobne powody.

Brak wiedzy na temat kosztów prowadzenia biznesu

Od tego w zasadzie wszystko się zaczyna. Mnóstwo przedsiębiorców nie ma zielonego pojęcia na temat tego, jakie ponoszą koszty stałe i zmienne. Jeśli nie zrobisz sobie sumiennej analizy wydatków, to nie będziesz w stanie rzetelnie określić cennika usług czy cen produktów. Zawsze będzie istnieć ryzyko, że dochody tylko delikatnie przekraczają koszty, w efekcie czego właściwie nie zarabiasz. Zacznij więc od dokładnego policzenia kosztów prowadzenia biznesu – jesteśmy przekonani, że będziesz nimi mocno zaskoczony.

Wpadnięcie w pułapkę wojny cenowej

Nie ma gorszej sytuacji dla firmowych finansów, niż wdanie się w wojnę cenową. Czasami dochodzi do tego zupełnie przypadkowo, ale ważne jest, aby w porę zauważyć swój błąd i szybko się z takiego układu wycofać. Wojna cenowa, dumping, zaniżanie cen – jakkolwiek tego nie nazwiemy, to taka postawa powoduje, że „jedziesz” na minimalnej marży. Nie dziwi, że odczuwasz frustrację, bo pracy Ci nie ubywa, a pieniędzy nie przybywa.

Pamiętaj

Zaniżanie cen nie sprzyja wizerunkowi firmy, która nie będzie w stanie pozyskiwać najbardziej wartościowych (i najlepiej płacących) klientów.

Stałe podnoszenie jakości bez windowania cen

Ten błąd nagminnie popełniają początkujący przedsiębiorcy, którzy mają mnóstwo zapału i bardzo im zależy na zyskaniu świetnej renomy. Schemat wygląda tak: zakładamy firmę, mamy świadomość, że nikt nas nie zna, a więc musimy zawalczyć o klientów atrakcyjnymi cenami. Godzimy się na minimalną marżę, uznając to po prostu za koszt rozwoju. Inwestujemy w firmę, zatrudniamy pracowników, oferujemy coraz wyższą jakość, ale ceny stoją w miejscu. To jasne, że biznes przestaje się opłacać.

Problem polega też na tym, że klienci bardzo szybko przyzwyczajają się do niskich cen i źle reagują na informację o podwyżkach. Musisz umieć uzasadnić wzrost cen, ale przede wszystkim się tego nie bać. Jak myślisz: lepiej stracić klienta czy zaharowywać się w firmie, która przynosi straty lub w najlepszym razie wychodzi na zero?

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie