Nadpłata w ZUS: kto i w jakim trybie może ubiegać się o jej zwrot?

Jerzy Biernacki
29.05.2019

Często słyszymy o tym, że część przedsiębiorców stara się wszelkimi sposobami unikać płacenia składek na ZUS, by w ten sposób podreperować swoją nieciekawą sytuację finansową. Okazuje się jednak, że nie brakuje i takich, którzy mają na swoich kontach w ZUS spore nadpłaty. Najczęściej jest to spowodowane błędnym wyliczeniem wysokości należnych składek. Taką nadpłatę można odzyskać także po zamknięciu firmy. Jak to zrobić? Komu przysługuje takie prawo? Wszystko wyjaśniamy w naszym poradniku.

Powszechne zjawisko

Posiadanie nadpłaty w ZUS nie ma charakteru marginalnego. Sam Zakład Ubezpieczeń Społecznych szacuje, że problem ten dotyczy około 2,5 miliona polskich przedsiębiorców! Suma nadpłaconych składek zgromadzonych na kontach państwowego ubezpieczyciela przekracza już 2,5 miliarda złotych.

Co ciekawe, w Polsce mamy około 250 tysięcy byłych przedsiębiorców, którzy po zamknięciu swoich firm nie odzyskali nadpłaconych składek. Mówimy tutaj o ponad 100 milionach złotych. Przedsiębiorcy bardzo często nie wiedzą o tym, że taka nadpłata istnieje lub nie mają świadomości, że mogą ją odzyskać.

Uwaga!

O zwrot nadpłaty można się ubiegać w ciągu maksymalnie 5 lat od momentu zlikwidowania działalności gospodarczej. Później takie roszczenia się przedawniają.

Jak odzyskać nadpłacone składki?

Przede wszystkim trzeba taką nadpłatę mieć. Można to sprawdzić kontaktując się z właściwym oddziałem ZUS i poprosić o informację na temat salda składkowego. Przedsiębiorcy posiadający profil na Platformie Usług Elektronicznych, mogą to zrobić samodzielnie przez Internet.

Pamiętajmy przy tym, że ewentualna nadpłata zawsze w pierwszej kolejności jest przeznaczana na spłatę wszelkich zobowiązań przedsiębiorcy (jeśli takowe istnieją). Jeśli zadłużenia nie ma, a na koncie byłego przedsiębiorcy zostały jeszcze jakieś pieniądze, ZUS ma obowiązek je wypłacić.

W tym celu były przedsiębiorca składa wniosek do ZUS, w którym żąda zwrócenia nadpłaconych środków znajdujących się na jego koncie płatnika. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłaci te pieniądze w ciągu najpóźniej 30 dni od momentu złożenia wniosku.

Rada

We wniosku warto od razu podać numer konta, na które mają zostać wypłacone pieniądze.

Wniosek można złożyć osobiście, przez kuriera lub za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie