Jak reagować, gdy klient ociąga się z opłaceniem faktury?

Mateusz Nowak
02.09.2020

Niesumienni klienci są poważnym problemem dla przedsiębiorcy, ponieważ mogą łatwo doprowadzić do powstania zatorów płatniczych. Dlatego nigdy nie należy bagatelizować nawet drobnych opóźnień w płatnościach. Jeśli klient ociąga się z opłaceniem faktury, to warto szybko na to zareagować i przywołać go do porządku. W końcu nie ma żadnego powodu, aby przedsiębiorca kredytował swojego niesolidnego klienta. Co powinieneś zrobić w takiej sytuacji?

Bezpośredni kontakt

Na pewno nie ma sensu bawić się w pisanie maili czy SMS-ów. Najskuteczniejszą metodą windykacji należności na wczesnym etapie opóźnienia jest wykonanie telefonu lub osobista wizyta u klienta. Jest to bardzo niekomfortowa sytuacja dla dłużnika, dlatego większość niesolidnych płatników postanowi ją jak najszybciej rozwiązać. Maile z prośbą o uregulowanie należności są mało skuteczne i dłużnicy z reguły je ignorują.

Poinformowanie, że opóźnienie skutkuje utratą przyszłych rabatów

To bardzo ciekawy sposób na zdyscyplinowanie klienta, zwłaszcza takiego, który deklarował chęć nawiązania dłuższej współpracy. Możesz poinformować go, że w związku z opóźnieniem kolejne zamówienie będzie droższe np. o 15%. Nie martw się, że przez to stracisz klienta – skoro od początku Cię lekceważy i nie płaci w terminie, to nie ma sensu zawracać sobie nim głowy.

Wstrzymanie realizacji usługi

Ten sposób zadziała wtedy, gdy cały czas realizujesz nieopłaconą usługę – na przykład umówiliście się, że klient zapłaci połowę umówionej kwoty, a resztę po skończeniu zlecenia. Jeśli on nie wywiązał się ze swojej części umowy, to Ty tym bardziej nie musisz. Zadzwoń do niego i oficjalnie poinformuj o wstrzymaniu dalszych prac. Zastrzeż również, że jeśli klient wszedł w posiadanie części efektów Twojej pracy (np. fragmentu strony internetowej), to nie może się tymi materiałami posługiwać. Powinno zadziałać, a jeśli nie, to przynajmniej będziesz mieć szczęście, że nie zostałeś oszukany po całości.

Naliczenie karnych odsetek

Każdy przedsiębiorca, który nie może się doprosić zapłaty za dostarczony towar czy zrealizowaną usługę, ma prawo naliczyć niesolidnemu klientowi karne odsetki. Nie zwlekaj z tym – poinformuj klienta, że za każdy dzień będziesz obciążać go odsetkami, powołując się przy tym na konkretne paragrafy (świetny efekt powinno dać oficjalne pismo od prawnika).

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.