Jak chronić firmowe finanse? Podstawowe metody

Marek Szydełko
09.10.2020

Firmowe finanse wymagają szczególnej ochrony, ponieważ mają one służyć nie tylko Tobie, ale też Twoim pracownikom. Z bieżących przychodów opłacasz różne usługi, wynajem biura, inwestuje w nowe technologie i szeroko pojęty rozwój biznesu. Przyznasz zatem, że finanse stanowią niezwykle ważny obszar w Twojej firmie. Jak je chronić, aby np. nie dopuścić do powstania zatoru płatniczego? Sprawdź podstawowe metody.

Przedpłata

Jeśli mamy obawy, czy kontrahent opłaci fakturę w terminie, to zawsze warto zastosować prosty mechanizm przedpłaty. Jej wysokość powinna pokryć koszt produktu/wykonania usługi. Druga część zapłaty będzie natomiast stanowić zarobek (marżę) firmy. Wbrew pozorom klienci nie mają większych problemów z robieniem przedpłaty, o ile oczywiście firma budzi zaufanie i cieszy się dobrą opinią na rynku.

Zapłata z góry

To opcja bardziej ryzykowna, bo jednak nie każdy klient zgodzi się zapłacić za produkt czy szczególnie usługę z góry. Jeśli jednak istnieje bardzo wysokie prawdopodobieństwo nieotrzymania pieniędzy, lepiej jest postawić sprawę jasno: albo płacimy z góry, albo rozchodzimy się każdy w swoją stronę. Utrata potencjalnego klienta boli mniej, niż wielomiesięczne oczekiwanie na zapłatę, uruchamianie windykacji, chodzenie po sądach etc.

Faktoring

To bardzo ciekawy sposób na uchronienie się przed zatorami płatniczymi. Faktoring polega na sprzedaniu nieprzedawnionej faktury firmie faktoringowej (może to być np. bank), która opłaca ją po potrąceniu swojej prowizji. Korzyścią dla przedsiębiorcy jest to, że na pewno otrzyma jakąś zapłatę, nie ponosząc przy tym kosztu ewentualnej windykacji.

Określenie jasnych zasad współpracy

Już na samym początku współpracy z kontrahentem należy mu otwarcie powiedzieć, że oczekujemy terminowego opłacenia faktury, a jeśli to nie nastąpi, realizacja usługi zostanie przerwana lub też natychmiast zostanie uruchomiona procedura windykacyjna.

Może się zdarzyć, że termin zapłaty jest dla klienta nie do zaakceptowania. Warto wówczas podjąć negocjacje, zastosować mechanizm przedpłaty i ewentualnie wydłużyć termin, ale tylko wtedy, gdy rzeczywiście bardzo zależy nam na pozyskaniu tego klienta. Oczywiście zawsze też trzeba go prześwietlić – między innymi w bazach dłużników.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie