Sporządzenie biznesplanu powinno być punktem wyjścia do założenia własnej działalności gospodarczej. Wielu przedsiębiorców jednak pomija ten krok, kierując się tylko intuicją i domysłami. Wynikają z tego później same problemy. Biznesplan warto opracować zawsze, niezależnie od skali działalności. Ten dokument może być później bardzo przydatny, a wręcz niezbędny. W jakich sytuacjach? Opisujemy je w naszym poradniku.
Nie ma tutaj znaczenia, czy jest to dotacja z Urzędu Pracy, z ZUS czy jakiegokolwiek innego źródła. Zawsze w procesie ubiegania się o takie finansowanie będzie się od Ciebie wymagać przedstawienia wiarygodnego biznesplanu. Wiarygodnego, czyli nie takiego, który napiszesz na kolanie, byle tylko był. Porządny biznesplan uwzględnia konkretne perspektywy czasowe, ma realistyczne założenia i stanowi mapę drogową rozwoju firmy na tle sytuacji całej branży. Sporządzenie takiego dokumentu trochę zajmuje, dlatego warto już nim dysponować przed złożeniem wniosku o dotację.
Banki nie zawsze wymagają od przedsiębiorców przedstawienia biznesplanu, ale jest to wielce prawdopodobne, gdy zamierzasz zaciągnąć spory kredyt inwestycyjny, a więc przeznaczony na konkretny cel biznesowy. Wiarygodny biznesplan poprawi Twoją pozycję negocjacyjną i może nawet być środkiem do wywalczenia lepszych warunków udzielenia kredytu.
Sprzedaż firmy, niezależnie od tego, czym jest motywowana, to dość długi proces – zwłaszcza, gdy w grę wchodzi wysoka kwota transakcyjna. Żaden poważny klient nie przejmie Twojego biznesu bez możliwości zweryfikowania treści biznesplanu. Mało tego: gdy okaże się, że takiego biznesplanu w ogóle nie masz, Twoja firma stanie się niewiarygodna. Będzie to oznaczać, że ewentualny sukces był dziełem przypadku, a nie konkretnej, przemyślanej strategii, co zawsze odstrasza przedsiębiorców zainteresowanych przejęciem czyjejś firmy.
Mamy tutaj do czynienia z analogiczną sytuacją, jak w przypadku sprzedaży biznesu. Znalezienie inwestora nie jest w dzisiejszych czasach łatwe, a już tym bardziej, gdy nie jesteś w stanie przedstawić strategii rozwoju firmy. Brak biznesplanu bardzo utrudni Ci zainteresowanie swoim pomysłem jakiegokolwiek poważnego inwestora.