Wizytówka firmowa jest jednym z podstawowych narzędzi marketingowych. Dzięki niej można zachęcić potencjalnego klienta do kontaktu z daną firmą i skorzystania z jej usług lub produktów. Wręczenie wizytówki jest elementem nawiązywania relacji biznesowych. Te przedmioty pełnią nie tylko funkcję informacyjną, ale również reklamową. Co jeszcze warto o nich wiedzieć?
Wizytówki powinien posiadać każdy, kto prowadzi jakąkolwiek działalność gospodarczą. Dzięki nim możliwe jest przyciągnięcie nowych klientów i zbudowanie pozycji na rynku. Przed zleceniem projektu wizytówki warto zastanowić się, w jakim celu będzie ona przede wszystkim używana. Wtedy można przystąpić do wyboru jej ogólnego wyglądu i danych, które będą się na niej znajdowały. Wizytówkami firmowymi można obdarować nie tylko potencjalnych klientów, ale również partnerów na targach czy konferencjach biznesowych.
Wizytówka firmowa powinna nieco różnić się od osobistej. Przede wszystkim nie można na niej umieścić zbyt dużej liczby informacji, ponieważ będzie ona nieczytelna. Podstawowymi elementami, które muszą znaleźć się na wizytówce, są:
Wizytówka odzwierciedla charakter firmy, dlatego powinna być schludna. Nie warto drukować wizytówek na drukarce domowej, lepiej skorzystać z usług firmy poligraficznej. Należy też pamiętać o odpowiednim rozmiarze wizytówki. Standardowy rozmiar w Polsce to 9×5 cm, natomiast ujednolicony standard międzynarodowy odpowiada rozmiarowi kart kredytowych i wynosi 8,5×5,5 cm. Minimalny odstęp marginesów od krawędzi powinien wynosić 5 mm. Zazwyczaj wizytówki drukuje się na białym papierze kredowym o gramaturze 300-350 g/m2. Ich trwałość można zwiększyć pokrywając je błyszczącą lub matową folią. By wyróżnić się na tle konkurencji, można zdecydować się na inne rodzaje papieru ozdobnego. Do wyboru są np. odporny na zabrudzenia papier satynowy, papier metalizowany, barwiony w masie lub fakturowany. Indywidualny wygląd wizytówki powinien być zgodny z charakterem firmy i branży, w której działa. Dobrze, by wizytówka była dostosowana do identyfikacji wizualnej firmy. Wtedy klient na pierwszy rzut oka rozpozna, z kim ma do czynienia. Wszystkie materiały reklamowe powinny nawiązywać do siebie wzorami oraz kolorystyką.
By wizytówka firmowa zwróciła uwagę klienta, powinna być czytelna i przejrzysta. Dlatego należy pamiętać o zachowaniu umiaru w liczbie umieszczonych na niej elementów. Takie materiały powinny spełniać określane zasady, a w celu wyróżnienia się na tle konkurencji można zdecydować się na oryginalny rodzaj użytego do nich papieru