Prawo do marki – podstawowe fakty, które warto znać

Krzysztof Jagielski
04.02.2023

Każdemu przedsiębiorcy powinno zależeć na zbudowaniu silnej, rozpoznawalnej marki, której nazwa dobrze się kojarzy konsumentom. Czy jednak wiesz, że przez niedopatrzenie możesz zniweczyć wiele lat ciężkiej pracy i wystawić się na działania nieuczciwej konkurencji? Prawo do marki nie jest czymś nadawanym „z urzędu”. Trzeba się o to zatroszczyć we własnym zakresie, o czym informujemy w naszym poradniku.

Rejestracja firmy to zdecydowanie za mało

Wielu przedsiębiorców jest święcie przekonanych, że w momencie zarejestrowania działalności w CEIDG czy w KRS sprawa jest załatwiona i nikt inny nie może już posługiwać się tą samą marką. To niestety tak nie działa.

Można się o tym łatwo przekonać wchodząc do CEIDG i przeczesując bazę w poszukiwaniu firm o identycznej nazwie. Są ich setki w każdej branży. To też pokazuje, jak nieskutecznie polscy przedsiębiorcy próbują chronić swoje marki biznesowe, żyjąc w błogiej nieświadomości i nie zdając sobie sprawy z potencjalnych konsekwencji.

Każdy może zarejestrować firmę o takiej samej lub podobnie brzmiącej nazwie

Jeśli nie masz przyznanego prawa do marki, to w praktyce nie jesteś jej właścicielem, czyli każdy może ją sobie „wziąć”. Oczywiście zawsze pozostaje postępowanie sądowe, natomiast jest ono bardzo długie, kosztowne i wcale nie daje gwarancji, że nieuczciwy konkurent będzie musiał zrezygnować z używania takiej samej nazwy czy niemal identycznego logotypu.

Skuteczną ochronę prawa do marki daje wyłącznie jej zastrzeżenie

Jest jeden sposób na to, aby rzeczywiście zapewnić sobie prawo do marki i spać spokojnie, nie martwiąc się czynami nieuczciwej konkurencji. Mowa o zastrzeżeniu marki jako znaku towarowego. Robi się to w Urzędzie Patentowym.

Takie zastrzeżenie gwarantuje 10-letnią ochronę znaku towarowego, czyli w praktyce marki biznesowej przedsiębiorstwa. Umożliwia m.in. dodanie znaku ® w nazwie (co bez posiadania ochrony patentowej jest zagrożone karą do 5 tys. zł).

Procedura uzyskania ochrony znaku towarowego nie jest prosta i tania, może ciągnąć się przez wiele miesięcy, natomiast jeśli taktujesz swój biznes poważnie i chcesz go budować przez lata, to jest to naturalny krok na ścieżce przedsiębiorcy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie