Po czym poznasz, że masz złą markę pracodawcy?

Marek Szydełko
22.02.2021

Z biznesowego punktu widzenia marka pracodawcy (employer brand) jest równie ważna, jak marka produktu czy usługi. Im lepszy wizerunek ma pracodawca, tym łatwiej jest mu pozyskać wartościowych pracowników i tym samym zwiększyć konkurencyjność swojej firmy. Wypracowanie silnej, atrakcyjnej marki pracodawcy jest długotrwałym procesem. Znacznie szybciej można niestety zszargać sobie rynkową opinię. O tym, że masz złą markę pracodawcy w branży niezawodnie świadczy kilka sygnałów, które wymieniamy w naszym poradniku.

Proces rekrutacji trwa zdecydowanie zbyt długo

Szukasz nowego pracownika na dane stanowisko. Uruchamiasz więc proces rekrutacji i liczysz na to, że uda się go zakończyć w ciągu 2-3 tygodni. Tymczasem mija grubo ponad miesiąc, a Ty nadal masz w firmie wakat. Świadczy to o tym, że Twoje ogłoszenie nie spotkało się z większym zainteresowaniem – a już na pewno nie wśród osób, które mogłyby zająć oferowane stanowisko.

Może to oczywiście wynikać z wielu przyczyn (np. słaby zasięg ogłoszenia), ale musisz też brać pod uwagę ryzyko, że chodzi o złą markę pracodawcy. Pisząc prościej: nikt wartościowy nie chce u Ciebie pracować. Nie zapominaj, że szczególnie w przypadku rekrutacji na odpowiedzialne stanowiska potencjalni kandydaci lubią zasięgnąć języka przed wysłaniem CV. Jeśli opinia o Twojej firmie jest nienajlepsza, to trudno się dziwić, że rekrutacja trwa tak długo i jest kompletnie nieefektywna.

Nie możesz znaleźć idealnego kandydata

Masz sprecyzowane oczekiwania odnośnie do kwalifikacji kandydata. Wyraziłeś je w ogłoszeniu, zaoferowałeś dobre warunki, a na pewno konkurencyjne w stosunku do innych firm. Mimo to nadal nie zgłosił się nikt, kto choćby w części odpowiada profilowi idealnego kandydata. To kolejny sygnał świadczący o tym, że musisz popracować nad employer branding.

Najlepsi kandydaci do pracy są świadomi swojej wartości. Przy wyborze pracodawcy kierują się nie tylko wynagrodzeniem, ale także atmosferą, możliwością rozwoju oraz renomą firmy, w której mieliby pracować. Nie chcą „brudzić sobie CV” podejmując zatrudnienie w przedsiębiorstwie, które ma złą sławę i nieatrakcyjną markę.

Nie udaje Ci się utrzymać najlepszych pracowników

Problemy na etapie rekrutacji to jedno. O wiele gorsze konsekwencje dla firmy może mieć masowy exodus najbardziej wartościowych pracowników. Jeśli w ostatnim czasie już kilka osób odeszło do konkurencji, to nie możesz tego lekceważyć. Skoro zaoferowałeś im identyczne warunki, a mimo to nie dali się przekonać, to najprawdopodobniej chodzi właśnie o złą markę pracodawcy. Wartościowi pracownicy szukają wtedy szczęścia gdzieś indziej, chcąc rozwijać swoje kariery i móc pochwalić się pracą w prestiżowym miejscu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie