Księga znaku w identyfikacji wizualnej firmy i marki

Mariusz Siwko
29.10.2020

Dzisiejszy świat funkcjonuje w oparciu o różnego rodzaju bodźce. Wśród nich zdecydowany prym wiodą te wizualne, które wywierają największe wrażenie na odbiorcach oraz w ogromnym stopniu warunkują ich decyzje zakupowe. Z tego powodu każda firma powinna rozpocząć swoją działalność od stworzenia spójnej i atrakcyjnej identyfikacji wizualnej, która stanie się swoistym znakiem rozpoznawczym i wizytówką marki. Jednym z podstawowych elementów, które są niezbędne dla stworzenia spójnej identyfikacji wizualnej firmy jest księga znaku.

Czym jest księga znaku i jaką pełni funkcję?

Księga znaku (z ang. brand book) jest tworzona tuż po zaprojektowaniu i zaakceptowaniu logo, czyli najważniejszego symbolu graficznego firmy oraz niezwykle istotnego elementu jej identyfikacji wizualnej. Jest to swoista instrukcja obsługi logo, która dokładnie charakteryzuje i opisuje znak firmowy oraz prezentuje wszystkie istotne zasady jego reprodukcji. Księga znaku powstaje w celu ułatwienia pracy wszystkich osób, które w przyszłości będą wykonywały zlecenia graficzne zwierające logo firmy. Jej posiadanie oraz wykorzystywanie na każdym etapie pracy z logo gwarantuje zachowanie spójności identyfikacji wizualnej firmy oraz pozytywnie wpływa na całokształt jej wizerunku.

Księga znaku może zostać stworzona w dwóch wersjach - podstawowej lub rozszerzonej. Większość małych i średnich firm decyduje się na wariant podstawowy, który zawiera wszystkie istotne informacje i wskazówki niezbędne do prawidłowej obsługi znaku firmowego. Wersja rozszerzona księgi znaku jest natomiast dedykowana dużym firmom, które pragną posiadać kompleksowy zbiór informacji o swoim logo obejmujący także przykłady z życia wzięte wykorzystania logo na konkretnych materiałach reklamowych i drukach firmowych, co stanowi swoistą ściągawkę ułatwiającą tworzenie ich projektów w przyszłości.

Dlaczego warto posiadać księgę znaku?

Inwestycja w księgę znaku to gwarancja zachowania spójnego wyglądu wszystkich materiałów reklamowych oraz prawidłowej i zgodnej z zamysłem twórcy logo pracy ze znakiem firmowym. Jej posiadanie gwarantuje jednolity wygląd materiałów reklamowych, bez względu na to, kto będzie zajmował się ich produkcją. Księga znaku przydaje się w sytuacji, kiedy projekt materiałów powierzamy nowym wykonawcom - wgląd w informacje i wskazówki znajdujące się w księdze znaku pozwoli im na stworzenie w pełni zgodnych z identyfikacją wizualną firmy projektów, które następnie zostaną prawidłowo wydrukowane.

Księga znaku pozwala oszczędzać czas, gdyż nie ma potrzeby każdorazowego tłumaczenia, jak ma dokładnie wyglądać znak firmowy, jakie powinien posiadać proporcje oraz poszczególne parametry. Wszystkie te dane są bowiem zebrane w czytelnym i kompletnym we wszystko, co niezbędne do prawidłowej pracy z logo kompendium wiedzy, po które można sięgnąć w każdej chwili. Zbiór reguł dotyczących pracy z logo w zasięgu ręki daje z kolei pewność, że nowe materiały reklamowe nie będą odbiegały standardem od poprzednich, co pozytywnie wpłynie na wizerunek firmy czyniąc go w pełni profesjonalnym i czytelnym dla odbiorców.

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie