Jak reklamować sklep internetowy?

Antoni Kwapisz
22.07.2020

Postawienie sklepu internetowego to pierwszy i fundamentalny krok do rozpoczęcia działalności w świecie e-commerce, ale... co dalej? Bierne oczekiwanie na napływ klientów nie przyniesie zamierzonych skutków. Dzisiaj, kiedy sklepy online powstają w ekspresowym tempie, niezmiernie ważne stało się zadbanie o spójną strategię marketingową, która pozwoli wybić się na tle konkurencji.

1. Pozycjonowanie SEO

Optymalizacja strony www pod kątem SEO jest stosunkowo tanim, a przy tym niezwykle efektywnym sposobem na pozyskanie nowych klientów i zwiększenie zysków. Aż 49% użytkowników deklaruje, że w poszukiwaniu nowych produktów korzysta z wyszukiwarki Google (za: Think with Google, 2019). Lata doświadczenia pokazały, że organiczny ruch z Google jest niezwykle wartościowy - na docelową stronę trafiają klienci z intencją zakupową, faktycznie zainteresowani oferowanymi produktami. Nic dziwnego, że znalezienie się na wysokiej pozycji na liście wyszukiwania jest priorytetem wielu sklepów.

Działania SEO wpływają na twój biznes w prosty sposób. Im wyższa pozycja sklepu w wyszukiwarce, tym większy ruch na stronie, a dalej - obserwowalny wzrost sprzedaży. Optymalizacja strony jest jednak złożonym i czasochłonnym zajęciem, dlatego - szczególnie początkującym - zaleca się powierzyć je w ręce specjalistów. Prawidłowe uzupełnienie meta tagów, nasycenie podstron słowami kluczowymi, wdrożenie strategii backlinkingowej czy dbałość o przejrzystość kodu to tylko kilka kwestii, które należy rozważyć, rozpoczynając swoją przygodę z SEO.

2. Pozyskanie płatnego ruchu - Google Ads

Implementacja strategii SEO jest niezmiernie ważna, ale jej efekty będą widocznie dopiero po kilku tygodniach intensywnej pracy. To z tego powodu, równocześnie z inwestycją w działania zapleczowe, wielu przedsiębiorców decyduje się na rozpoczęcie płatnych kampanii w sieci wyszukiwania Google.

Reklamy Google Ads pozwalają szybko wywindować pozycję sklepu w wyszukiwarce i wskoczyć do pożądanego TOP3. Dobrze ustawione, są doskonałym sposobem na zwiększenie ruchu i pozyskanie drogocennych leadów. Kampanie tego typu działają na zasadzie PPC (pay per click). W praktyce oznacza to, że płacisz wyłącznie za użytkowników, którzy klikną w wykupioną reklamę. Aby zmaksymalizować wyniki kampanii, istotna jest jej optymalizacja - dokładne określenie słów kluczowych, na które powinna wyświetlać się reklama, jak i słów wykluczających, na które nie chcemy pojawiać się w wyszukiwarce, przygotowanie alternatywnych tekstów, ustalenie budżetu itd.

Wbrew pozorom, skuteczność kampanii nie zależy wyłącznie od samych reklam, ale także od jakości docelowej strony - tego, jak szybko się ładuje i jaki PageRank przypisuje jej Google. Dlatego, w trosce o najlepsze rezultaty, zalecamy zbudować sklep w oparciu o wydajny silnik taki jaki PrestaShop.

3. Reklama w social media - Facebook Ads

Facebook, tuż obok Google, ma jeden z największych potencjałów reklamowych. Z tego medium korzysta miesięcznie aż 2,41 miliardów użytkowników, a jego zastosowania biznesowe wykorzystuje 90 milionów małych biznesów - jak wskazuje Hootsuite. Ten sam portal podaje, że w 2020 roku ponad 87% marketerów w USA będzie używać platformy w swoich działaniach marketingowych. Przedstawione dane nie dziwią - Facebook pozwala na precyzyjne targetowanie reklam (pod tym kątem prześciga samego Google), które docierają dokładnie tam, gdzie tego chcemy - do grupy odbiorców w określonym wieku, miejscu zamieszkania i, co najważniejsze, o wskazanych zainteresowaniach.

Reklamy na Facebooku są ponadto całkiem dobrze przyjmowane - przeciętny użytkownik klika w 11 reklam miesięcznie (Hootsuite, 2019). Dzięki rozbudowanemu panelowi reklamowemu, marka ma wręcz nieograniczone możliwości tworzenia komunikatów (w różnych formatach, rozmaitych umiejscowieniach), dzięki czemu reklamy FB są znacznie bardziej angażujące niż np. banery displayowe Google.

4. Newsletter, czyli moc bezpośredniej komunikacji

Komunikacja mailingowa jest wciąż jednym z najważniejszych i najbardziej efektywnych elementów strategii marketingowej firmy. Regularna wysyłka newsletterów pozwala na utrzymywanie stałego kontaktu z klientami, informowanie o nowościach, a także poprzez atrakcyjne oferty typu "newsletter only" zachęcenie do kolejnych zakupów. W oparciu o mailing możesz budować relację z osobami, które dobrze znają twoją markę, a także docierać do nowych, potencjalnych klientów. Według Data & Marketing Association, każdy dolar zainwestowany w email marketing zwraca się aż 40-krotnie. To wystarczający powód, żeby zbierać adresy mailowe na stronie sklepu i sukcesywnie pracować nad jakością dostarczanych treści. 

5. Porównywarki cenowe

Z porównywarek cenowych w Polsce korzysta ponad 70% użytkowników - podkreśla Ceneo.pl. Ich wykorzystanie jako kanał marketingowy może być korzystne z wielu powodów - obecność witryny na portalach tego typu zwiększa widoczność w sieci, generuje dodatkowy ruch (nawet do 20%), a także pomaga w kreowaniu wizerunku wiarygodnego i sprawdzonego producenta. Zwróć uwagę, że na porównywarkach często umieszczone są opinie konsumentów - to one mogą przesądzić o wyborze produktu!

Do prowadzenia skutecznych działań marketingowych niezbędny będzie niezawodny silnik taki jak PrestaShop, na którym opiera się funkcjonowanie strony. To, jaki sklep internetowy wybierzesz może przesądzić o efektywności płatnych kampanii, prowadzonych działań SEO czy prawidłowej integracji e-commerce z porównywarką cenową.

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.