Kierownik marketingu, specjalista ds. marketingu, marketing officer – to tylko przykładowe nazwy stanowisk, na jakie rekrutuje coraz więcej firm. Intencją stworzenia takiego etatu jest przejęcie przez specjalistę kontaktów z agencjami marketingowymi obsługującymi dane przedsiębiorstwo. I to naprawdę ma sens, o czym przekonujemy w naszym poradniku.
W wielu firmach to sam właściciel odpowiada za bezpośrednie kontakty z agencją marketingową, co na dłuższą metę może być bardzo męczące, wymagając nabycia nowych kompetencji, które de facto nie są potrzebne samemu przedsiębiorcy. Kierownik marketingu przejmie te obowiązki, niejako uwalniając zasoby w firmie, czyli pozwalając innym pracownikom skupić się na zadaniach z obszaru ich kwalifikacji.
Kierownik marketingu z pewnością nie dopuści do tego, aby agencja działała na szkodę przedsiębiorstwa czy pozwalała sobie na jakiekolwiek poczynania, które godzą w wizerunek marki biznesowej. Jego podstawowym zadaniem jest stałe monitorowanie działań agencji i zwracanie jej uwagi na ważne dla marki aspekty, np. związane z oczekiwaniami grupy docelowej.
Kierownik odpowiada przed właścicielem firmy i raz na jakiś czas składa mu raporty z efektywności kampanii. Takie raporty stanowią jasne i zrozumiałe kompendium na temat tego, jakie korzyści kampania przynosi przedsiębiorstwu i czy warto ją w ogóle kontynuować.
Dobry kierownik marketingu będzie skupiony na zlecaniu takich prac, które faktycznie mogą przełożyć się na chociażby zwiększenie widoczności marki w sieci czy wzrost sprzedaży jej produktów i usług. Funkcję kierownika powinna pełnić osoba mająca duże doświadczenie w marketingu, której – pisząc obrazowo – agencja nie będzie w stanie „wcisnąć” tego, czego przedsiębiorstwo tak naprawdę w ogóle nie potrzebuje.