Pierwsze chłodne dni i mroźne nocy powinny zmotywować pracodawców do upewnienia się, że ich pracownicy mają odpowiednie warunki do wykonywania swoich obowiązków zawodowych. Przepis wymagają zapewnienia komfortowych i bezpiecznych warunków do pracy, co odnosi się także do temperatury powietrza. Po szczegóły zajrzyj do naszego poradnika.
Przepisy BHP wymuszają na pracodawcach obowiązek zapewnienia odpowiednich warunków temperaturowych w miejscach pracy. Zgodnie z §30 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r., w biurach temperatura nie powinna spadać poniżej 18°C.
Z kolei w miejscach, gdzie pracownicy wykonują cięższą pracę fizyczną, minimalna temperatura to 14°C – chyba że specyfika pracy wymaga niższych temperatur (przykładem może być praca w chłodni).
Pracownicy pracujący na otwartej przestrzeni, zwłaszcza zimą, muszą być chronieni przed warunkami atmosferycznymi, takimi jak opady, wiatr czy niskie temperatury. Pracodawcy są zobowiązani zapewnić im odzież chroniącą przed zimnem oraz ciepłe napoje, jeśli temperatura spada poniżej 10°C.
Przy ekstremalnym chłodzie, gdy wydatek energetyczny podczas pracy wynosi ponad 1 500 kcal u mężczyzn lub 1 000 kcal u kobiet, konieczne jest także zapewnienie ciepłych posiłków.
Pracownik może przerwać pracę, jeśli uzna, że aktualna temperatura stwarza bezpośrednie zagrożenie dla jego zdrowia. W takich sytuacjach, po zgłoszeniu problemu pracodawcy i przy dalszym braku poprawy warunków, ma prawo powstrzymać się od wykonywania obowiązków z zachowaniem pełnego wynagrodzenia.
Niedostosowanie warunków pracy do wymogów BHP, w tym zmuszanie pracowników do pracy przy zbyt niskiej temperaturze, naraża pracodawcę na grzywnę od 1 000 zł do 2 000 zł. To jednak nie wszystko.
Jeśli sprawa trafi do sądu, to ten może nałożyć na pracodawcę karę nawet do 30 000 zł.