Naruszanie praw pracowniczych nie jest może powszechne, natomiast ma miejsce w wielu zakładach pracy. Często firmy robią to nieświadomie, nie mając pełnej wiedzy na temat przywilejów zatrudnianych osób. Jeśli indywidualne rozmowy i sygnalizowanie problemów nie spotykają się z żadną reakcją, to pracownik jak najbardziej ma prawo zgłosić pracodawcę do Państwowej Inspekcji Pracy. Jak to zrobić? To już wyjaśniamy w naszym poradniku.
Skargi mogą dotyczyć różnych kwestii, takich jak przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, legalność zatrudnienia, wynagrodzenie, czas pracy, urlopy, uprawnienia związane z rodzicielstwem, zatrudnianie młodocianych czy osób niepełnosprawnych. Każde wykroczenie przeciwko Kodeksowi pracy i przepisom BHP znajduje się w obszarze zainteresowania PIP.
Każdy pracownik, który zauważy naruszenie przepisów prawa pracy w swoim miejscu pracy, ma prawo zgłosić to do PIP. Pracownik może złożyć skargę, jeśli uważa, że jego prawa lub prawa innych pracowników zostały naruszone.
Skarga do PIP, aby została w ogóle rozpatrzona, musi zawierać kilka kluczowych elementów:
PIP nie rozpatruje skarg anonimowych, natomiast uspokajamy: dane pracownika nie zostaną ujawniane pracodawcy podczas kontroli. W wyjątkowych sytuacjach, gdy ujawnienie danych jest konieczne, PIP zwraca się do pracownika o zgodę.
Skargę należy skierować do okręgowego inspektoratu pracy lub oddziału okręgowego inspektoratu pracy, który jest właściwy dla siedziby pracodawcy. Szczegóły znajdziesz na stronie https://www.pip.gov.pl/kontakt/inspektoraty.
Po złożeniu skargi, PIP rozpatruje ją bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca od jej otrzymania. Po przeprowadzeniu kontroli u pracodawcy, pracownik, który złożył skargę, otrzyma informację o wyniku postępowania.