BHP w pracy biurowej. Nie ulegaj złudzeniom!

Piotr Kowalczyk
07.10.2019

Prowadząc szkolenia dla pracodawców oraz udzielając im wsparcia merytorycznego, bardzo często spotykamy się z opinią, że przepisy BHP są ważne tylko na tych stanowiskach, które z definicji są szczególnie narażone na wypadki. Przedsiębiorcy dość poważnie traktują swoje obowiązki względem pracowników fizycznych czy produkcyjnych, jednocześnie bagatelizując kwestię pracowników biurowych. Tymczasem szeroko pojęte BHP ma zastosowanie również w pracy biurowej.

Praca przed monitorem obciąża organizm

Mogłoby się wydawać, że 8-godzinne wpatrywanie się w ekran komputerowy to sielanka, a już szczególnie w porównaniu z np. dźwiganiem ciężkich przedmiotów w magazynie czy pracą na wysokim rusztowaniu przy silnym wietrze. Prawda jest jednak taka, że w kwestii BHP nie ma relatywizmu. Każda praca jest na swój sposób obciążająca.

Przykładem z monitorem pasuje tutaj jak ulał, ponieważ obecnie każdy pracownik biurowy ma do czynienia z tym urządzeniem. Nietrudno się domyślić, jaki ma to wpływ na zdrowie. Pogorszenie wzroku, bóle i zawroty głowy, podwyższone ciśnienie krwi, niedostateczne dotlenienie organizmu – są to realne zagrożenia, na jakie każdego dnia są narażone osoby wykonujące swoje obowiązki w biurze.

Praca przy biurku jest na dłuższą metę wyniszczająca

Zwłaszcza dla kręgosłupa. Na co dzień się nad tym nie zastanawiamy. Panuje powszechne przekonanie, że praca w biurze jest super bezpieczna, a jedynym zagrożeniem dla pracowników jest przeziębienie lub grypa. W rzeczywistości jednak po wielu latach pracy przy biurku kręgosłup może być tak samo lub bardziej zniszczony, niż ma to miejsce u osób pracujących fizycznie.

Jak zadbać o BHP na stanowiskach biurowych?

Podstawą jest oczywiście regularne zlecanie szkoleń z zakresu BHP dla pracowników biurowych. Warto to robić nie tylko w celu spełnienia obowiązujących przepisów. Dodatkowe szkolenia, prowadzone w atrakcyjnej formie, mogą być ciekawym elementem inwestycji w kadry. Nie można bowiem zrzucać całej winy na pracodawców. Nieprzestrzeganie podstawowych zasad BHP jest też domeną samych pracowników, którzy najczęściej w ogóle nie mają świadomości tego, z jakimi zagrożeniami wiąże się wykonywanie obowiązków służbowych przy biurku.

Pracodawca powinien więc zwrócić baczną uwagę na to, czy jego pracownicy biurowi mają zapewnione warunki do tego, aby minimalizować ryzyko czy to kontuzji kręgosłupa, czy pogorszenia wzroku oraz schorzeń neurologicznych. W tym celu można np. wprowadzić obowiązkowe przerwy połączone z aktywnością fizyczną.

Ciekawym rozwiązaniem może być uruchomienie w firmie zdrowego bufetu, co zmusi pracowników do tego, aby wstali od biurek i zjedli pożywny lunch, zamiast w pośpiechu jeść kanapki przyniesione z domu bez przerywania pracy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie