O przeniesieniu decyzji administracyjnych związanych z przedsiębiorstwem na następcę prawnego najczęściej mówimy w sytuacji, gdy dochodzi do śmierci przedsiębiorcy lub sprzedaży biznesu. Przeniesienie umożliwia kontynuowanie działalności gospodarczej na dotychczasowych warunkach, dzięki czemu biznes może nadal przynosić korzyści bliskim poprzedniego właściciela. W naszym artykule omawiamy podstawowe zasady związane z dalszym funkcjonowaniem firmy pod zarządem następcy prawnego.
Klasycznymi przykładami decyzji administracyjnych dotyczących przedsiębiorstwa są:
Decyzje te nie wygasają automatycznie w wyniku zmian właścicielskich w przedsiębiorstwie, na przykład po śmierci właściciela biznesu. Możliwe jest natomiast ich przeniesienie na nowego właściciela, czyli następcę prawnego, pod warunkiem złożenia odpowiedniego wniosku i spełnienia wymagań prawnych.
Ważne:
Przeniesienie decyzji administracyjnych jest możliwe tylko w dwóch przypadkach: po śmierci przedsiębiorcy oraz po sprzedaży firmy.
W przypadku śmierci przedsiębiorcy decyzje związane z działalnością gospodarczą mogą zostać przeniesione tylko na następców prawnych przedsiębiorcy, którymi są członkowie rodziny, wspólnicy spółki cywilnej lub inni wyznaczeni spadkobiercy.
Przeniesienie decyzji odbywa się na wniosek właściciela przedsiębiorstwa w spadku lub wspólnika spółki cywilnej. Ważne jest, aby taki wniosek złożyć w terminie 6 miesięcy od dnia śmierci przedsiębiorcy.
W przypadku niezłożenia wniosku lub otrzymania odmowy, decyzje administracyjne związane z przedsiębiorstwem po prostu wygasną.
Aby przeniesienie decyzji administracyjnych było możliwe, konieczne jest spełnienie kilku podstawowych warunków. Następca prawny musi:
W momencie sprzedaży przedsiębiorstwa, nowy właściciel, czyli następca prawny, również może ubiegać się o przeniesienie decyzji administracyjnych związanych z działalnością. Wniosek o przeniesienie należy złożyć w ciągu 3 miesięcy od dnia nabycia przedsiębiorstwa.
Przeniesienie decyzji jest możliwe w przypadku nabycia przedsiębiorstwa od:
Aby przenieść decyzję administracyjną w przypadku zbycia przedsiębiorstwa, nowy właściciel, czyli następca prawny, musi spełnić poniższe warunki:
Nie wszystkie decyzje administracyjne podlegają przeniesieniu na następcę prawnego. Przenieść nie można:
Przeniesienie decyzji administracyjnych związanych z przedsiębiorstwem pozwala na kontynuację działalności gospodarczej przez nowego właściciela na niezmienionych zasadach, co w przypadku chociażby koncesji czy licencji pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu i uniknąć ryzyka otrzymania decyzji odmownej.
Przejmując przedsiębiorstwo, czy to w wyniku postępowania spadkowego, jako wspólnik czy nabywając gotowy biznes, należy zwrócić baczną uwagę na istnienie takich decyzji administracyjnych i zorientować się, czy rzeczywiście będzie możliwość ich przeniesienia na siebie.