Jaki styl przywództwa będzie najkorzystniejszy dla organizacji? Zagadnienie to ma ogromny wpływ na sposób, w jaki firmy funkcjonują na co dzień. Ma również znaczenie w kontekście atmosfery w miejscu pracy czy zaangażowania pracowników. Jak rozróżnić style przywództwa i kulturę organizacyjną? Jak zmieniać obie te sfery w firmie?
Obie powyższe sfery nieustannie się przenikają i wpływają na siebie. Kultura organizacyjna kształtuje styl przywództwa i na odwrót, ponieważ oba zagadnienia są ze sobą mocno powiązane. Ma to miejsce w sytuacji, gdy sposób zarządzania ludźmi jest dominującym elementem tożsamości firmy.
Możemy wyróżnić wiele stylów przywództwa, z czego najczęściej spotykamy się z poniższymi trzema:
Co istotne, istnieje więcej stylów przywództwa, m.in. delegacyjny, trenerski czy afiliacyjny.
Przeczytaj także: https://www.impactinternational.com/pl/blog/czym-charakteryzuja-sie-nowoczesne-style-przywodztwa.
Komunikacja, podejmowanie decyzji, samodzielność pracowników i ich zaangażowanie to tylko niektóre obszary, na których styl zarządzania odciska swoje piętno. W założeniu, metody prezentowane przez liderów mają na celu nie tylko budowanie sukcesu firmy, ale także wspieranie i rozwój zatrudnionych czy budowanie dobrego miejsca pracy. Tworzenie tego typu organizacji wymaga zaangażowania i czasu - w wielu firmach kultura organizacyjna jest mocno powiązana z charakterem właściciela lub np. z procedurami i biurokracją, co bardzo ogranicza jej możliwości rozwojowe i reagowanie w obliczu zagrożeń i zmian.
Style zarządzania nie powinny ograniczać swobody pracowników. W Impact uważamy, że każdy z pracowników może podejmować decyzje samodzielnie i brać odpowiedzialność za swoje działania. Jedną z naszych idei jest przekazywanie odpowiedzialności pracownikom w ramach tzw. Aktów Przywództwa, które składają się z trzech etapów:
Akty Przywódcze są niezbędne dla zmian w kulturze organizacyjnej i zmian w obrębie zarządzania i stylów przywódczych, gdyż dają pracownikom większą autonomię. Przekłada się to na szybsze reagowanie i uczenie się całej organizacji, która nie grzęźnie w procedurach czy braku decyzyjności.
Informacja prasowa