Design Thinking. W czym tkwi fenomen myślenia projektowego?

Mateusz Nowak
28.11.2022

Design Thinking to nowoczesna metoda mająca na celu tworzenie od podstaw innowacyjnych produktów i usług. Za jej pomocą możliwe jest wykreowanie dowolnego rozwiązania, które będzie wpisywało się w potrzeby jego przyszłych użytkowników. Sekretem skuteczności Design Thinking jest empatia, czyli dogłębne zrozumienie użytkowników i ich potrzeb oraz zaproponowanie im takich rozwiązań, które będą w stanie w pełni je zaspokoić.

Koncentracja na człowieku i jego potrzebach w myśleniu projektowym

Żyjemy w czasach powszechnej globalizacji, w których wbrew pozorom, bardzo trudno o nowe, nieszablonowe rozwiązania. Praktycznie wszystko zostało już bowiem wymyślone, wyprodukowane i oddane do użytkowania. Współcześni odbiorcy kupują już nie same produkty i ich funkcjonalność, lecz raczej marzenia, styl życia i poczucie przynależności do konkretnej grupy. Marki rosną w siłę, proponują coraz to nowe rozwiązania, lecz jeśli dokładnie się im przyjrzymy, okaże się, że niewiele się między sobą różnią. Są to w większości przypadków detale, które są mało istotne z punktu widzenia użytkownika.

W opozycji do tego, co dzieje się w biznesie, stoi natomiast XXI-wieczne społeczeństwo, głodne nowych idei, rozwiązań i coraz lepszego dopasowania produktów do indywidualnych potrzeb. Sam czar marki już nie wystarczy. I tu na scenę wkracza Design Thinking, czyli myślenie projektowe, które skupia się właśnie na potrzebach użytkowników.Głównym celem tej metody jeststworzenie takiego produktu, które okaże się przydatny i wartościowy dla użytkownika. Design Thinking łączy w sobie logikę z intuicją, analizę z kreatywnością, myślenie symboliczne z wizualnym podejściem, przy jednoczesnym zachowaniu zdrowego rozsądku i technicznej wykonalności innowacyjnych idei.

Jak wykorzystać Design Thinking w rozwoju swojego biznesu?

Siłą metody Design Thinking jest jej bardzo uniwersalny charakter. Z jej założeń z powodzeniem korzystają tacy światowi giganci, jak m. in. Apple, Google czy Samsung. Design Thinking mogą wykorzystywać również małe  lokalne firmy, które pragną dostarczać swoim klientomunikalną wartość. Co istotne, aby z sukcesem korzystać z myślenia projektowego, nie trzeba posiadać specjalistycznej wiedzy, przeczytać setek książek czy regularnie uczestniczyć w kosztownych kursach i szkoleniach – wystarczy znajomość kilku prostych kroków oraz ułożenie sobie w głowie pewnego określonego sposobu myślenia.

Aby dowiedzieć się, jak w praktyce działa myślenie projektowe, warto wziąć udział w profesjonalnych warsztatach, w Polsce organizuje je Inprogress Design Lab.Aby skorzystać z jego dobrodziejstw i wdrożyć myślenie projektowe w swojej organizacji, wystarczy wejść na stronę https://dtmethod.com/ i zgłosić się na premierową facylitację w metodyce DTMethod®, opartej na myśleniu projektowym. Warto to zrobić tym bardziej, że DTMethod jest pierwszą metodyką Design Thinking, w której gwarantowane jest opracowanie rozwiązań w określonym czasie. Aby tego dokonać, wystarczą 4 spotkania z udziałem facylitatora, które mogą odbyć się zarówno stacjonarnie, jak i online.

DTMethod® jest zarejestrowanym znakiem towarowym INPROGRESS Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Informacja prasowa

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie