Obniżka cen na kryzysowe czasy: dlaczego nie powinieneś tego robić?

Maciej Piwowski
18.01.2021

Kryzysy mają charakter cykliczny. Oznacza to, że po latach prosperity zawsze prędzej czy później musi przyjść załamanie. Jest to zupełnie normalne i trzeba tak budować biznes, aby być przygotowanym na okresowy spadek zamówień. Wielu przedsiębiorców o tym zapomina i chcąc zatrzymać przy sobie klientów w kryzysowych czasach, niejako automatycznie oferuje im obniżki cen. Dowiedz się, dlaczego to zła strategia i nigdy nie kopiuj tego pomysłu.

Każdy lubi obniżki. Nikt nie lubi podwyżek

I musisz koniecznie o tym pomyśleć zanim podejmiesz wspaniałomyślną decyzję o zastosowaniu obniżek cen dla klientów. To oczywiście miły gest i każdy klient się na niego ucieszy. Pytanie tylko, co dalej? Kiedy przyjdzie odpowiedni moment, aby wrócić do „starych” cen? A co, jeśli kryzys się przedłuży? Będziesz dalej obniżać ceny? Powinieneś zdawać sobie sprawę z tego, że klienci szybko zapomną o tym, że dałeś im rabaty w związku z trudnymi czasami i będą srodze zawiedzeni, gdy choćby napomkniesz o podwyżkach.

Może się nawet okazać, że po obniżeniu cen nie wrócisz do poprzednich przez wiele miesięcy czy nawet lat. Zabraknie Ci odwagi, aby podnieść ceny, bo nie będziesz wiedział, jak mogą na to zareagować klienci.

Kto obniży Twoje koszty prowadzenia działalności?

Prowadzenie biznesu nie ma nic wspólnego z działalnością charytatywną. Jeśli chcesz pomagać, to rób to poza firmą, wspierając osoby, które naprawdę tego potrzebują. W biznesie chodzi o zarabianie pieniędzy. To, że Ty w dobrzej wierze obniżysz ceny klientom nie jest wcale równoznaczne z tym, że sam będziesz mógł liczyć na podobny gest ze strony dostawców usług, właściciela biura czy choćby operatora telefonii komórkowej. W pierwszej kolejności myśl więc o sobie, a dopiero później o innych.

Zły sygnał dla klientów

Paradoksalnie część klientów może źle zareagować na informację, że obniżasz ceny w związku z kryzysem. Dla niektórych z nich może to być sygnał świadczący o tym, że Twoja firma wpadła w kłopoty i podejmuje desperackie ruchy, by tylko utrzymać się na rynku. Na pewno nie chciałbyś, aby Twoje przedsiębiorstwo było tak postrzegane. Dlatego dopóki masz klientów, dopóty nie obniżaj cen bez naprawdę bardzo ważnego powodu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.