Choć trudno w to uwierzyć, to nadal setki tysięcy polskich przedsiębiorców nie oferuje swoim klientom opcji płacenia za towary czy usługi kartą. Firmy najczęściej argumentują to wysokim kosztem obsługi terminali i płatności bezgotówkowych (co nie jest do końca prawdą) oraz tym, że klienci nie zgłaszają im takiej potrzeby. Jeśli obsługujesz klientów „w realu” i nadal nie masz w swojej firmie terminala płatniczego, czas najwyższy to zmienić. Sprawdź argumenty, które powinny Cię do tego przekonać.
Z badania przeprowadzonego przez Instytut IBRIS wynika, że już w 2017 roku co piąty Polak w ogóle nie nosił przy sobie gotówki. Wśród osób do 26. roku życia ten odsetek jest jeszcze wyższy i wynosi aż 33%. Tego trendu nie da się zatrzymać.
Płatności elektroniczne są wygodniejsze, bezpieczniejsze, eliminują konieczność noszenia portfela (można przecież płacić telefonem czy smartwatchem), co samo w sobie gwarantuje codzienny komfort. Firmy, które wbrew przyzwyczajeniom klientów obstają przy płatnościach gotówkowych, działają na swoją niekorzyść.
Firma umożliwiająca płacenie kartą wydaje się być bardziej profesjonalna – to czysta socjotechnika. Wyobraź sobie, że na jednej ulicy działają dwa zakłady szewskie. Jeden przyjmuje tylko płatności gotówką, drugi natomiast umożliwia zapłacenie za naprawę butów kartą. Który z nich uznasz za bardziej przyjazny klientom i lepiej dbający o swój wizerunek? Odpowiedź jest oczywista.
Skoro coraz więcej konsumentów chce płacić wyłącznie kartą lub innymi formami płatności elektronicznych, to uparte obstawanie przy gotówce kompletnie mija się z celem. Taka postawa prędzej czy później odbije się na wynikach firmy. Twoi klienci oczekują, że w końcu będą mogli zapłacić za produkt czy usługę kartą. Ich cierpliwość kiedyś się skończy i poszukają wygody u konkurencji.
Wydaje Ci się, że terminal płatniczy to kolejne obowiązki i dodatkowa papierologia? Jest wprost przeciwnie. Dzięki przyjmowaniu płatności w formie elektronicznej możesz o wiele łatwiej zarządzać obrotem, zwłaszcza jeśli dodatkowo zainwestujesz w oprogramowanie automatycznie księgujące wpłaty i zarządzające wirtualnym magazynem. Szybko przekonasz się, jak słabym pomysłem było przyjmowanie płatności wyłącznie gotówką i ile czasu traciłeś na ich obsługę.