Na dobry wizerunek pracuje się latami, ale można go stracić dosłownie w ciągu kilku dni. To nie jest wcale frazes – to realny problem, z jakim mają do czynienia setki firm w naszym kraju. W dobie powszechnego dostępu do Internetu i ekspansji mediów społecznościowych przedsiębiorstwa są narażone na straty wizerunkowe, jak nigdy wcześniej. Wystarczy jeden niezadowolony były pracownik lub klient, by narobić firmie problemów i osłabić jej markę. Najczęściej mamy z tym do czynienia w social media. Jak walczyć ze szkalowaniem wizerunku firmy na Facebooku czy Twitterze? Oto kilka wskazówek.
Istnieje szereg narzędzi, które pozwalają śledzić wzmianki na temat firmy czy to w samych mediach społecznościowych, czy w całym Internecie. Warto korzystać z takich rozwiązań, ponieważ obecnie stanowią one podstawę strategii brandingu marki. Musimy przecież wiedzieć, co o firmie „mówią internety”, aby móc odpowiednio na to zareagować i wprowadzić zmiany w planie kreowania pozytywnego wizerunku marki.
Analityka i monitorowanie Internetu pozwalają również w porę wychwycić przypadki ewidentnego szkalowania wizerunku firmy np. na Facebooku. Nie ma fizycznej możliwości, aby stale śledzić nowe posty, dlatego wykorzystuje się do tego odpowiednie narzędzia.
Gdy sam trafisz na jakiś post, którego autor szkaluje wizerunek Twojej firmy, a inni użytkownicy mu w tym wtórują, to nie pozostawaj bierny. Reaguj od razu – albo osobiście, albo przez dział marketingu lub opiekującą się Twoją firmą agencję reklamową.
Ważne jest przy tym to, aby nie iść na internetową wojnę z hejterami. Odbieraj zarzuty w sposób merytoryczny, wykazuj błędy w postach szkalujących wizerunek firmy, rzeczowo udowodnij, że Twoje przedsiębiorstwo nie zasługuje na takie głosy.
Jeśli zjawisko hejtu przybiera na sile, to sam sobie z tym na pewno nie poradzisz. Powinieneś wówczas skorzystać z pomocy agencji, która jest wyspecjalizowania w ochronie wizerunku marki w Internecie. Jej pracownicy będą wiedzieć, jak reagować na przypadki szkalowania, jak im przeciwdziałać oraz jak skierować uwagę opinii publicznej na pozytywne kwestie związane z marką przedsiębiorstwa. Taką ochronę możesz sobie zapewnić w trybie stałym lub wynająć agencję do ugaszenia bieżącego pożaru.