Wielu przedsiębiorców zlecając produkcję strony internetowej dla swojej firmy nie zdaje sobie sprawy z tego, jak dużo osób zostanie zaangażowanych w ten projekt. Warto poruszyć ten temat, ponieważ tłumaczy to, dlaczego profesjonalna strona powstaje „tak długo” i kosztuje „tak dużo”. W dobrych agencjach nad jedną stroną pracuje szereg specjalistów, których przedstawiamy w tym artykule.
Potocznie nazywany programistą. Web Developer odpowiada za wszystkie aspekty techniczne strony internetowej, dzięki którym serwis może w ogóle funkcjonować i pojawić się w sieci. Zajmuje się m.in. kodowaniem części wizualnej strony (HTML, CSS, JavaScript), czyli tego, co widzą użytkownicy, implementuje interaktywne elementy, takie jak przyciski, animacje czy formularze, odpowiada za działanie strony, tworzy funkcjonalności, które pozwalają na przetwarzanie danych użytkowników czy integracje z innymi systemami – a to tylko wycinek zakresu jego obowiązków.
Zadaniem grafika jest stworzenie wyglądu strony, czyli jest on bezpośrednio odpowiedzialny za jej warstwę wizualną: układ, kolory, typografię, ikony i inne elementy widoczne dla użytkowników.
To bardzo ważna osoba zaangażowana w projekt. UX Designer analizuje potrzeby użytkowników, aby stworzyć intuicyjną strukturę strony. Projektuje układ witryny, ścieżki użytkownika (np. to, w jaki sposób użytkownik przechodzi od strony głównej do zakupu), a także testuje funkcjonalność strony, aby zagwarantować łatwość obsługi – to wszystko przekłada się na późniejszy komfort korzystania z witryny i tym samym na ocenę marki przedsiębiorstwa przez użytkownika.
Strona internetowa pozbawiona treści jest praktycznie bezużyteczna, dlatego w proces jej powstawania musi być zaangażowany copywriter. To specjalista od tworzenia treści, odpowiadający za powstanie m.in. opisów produktów, artykułów na bloga, opisów usług, historii marki, nagłówków, sloganów etc.
Obecnie copywriter odpowiada również za optymalizację treści pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO), dzięki czemu strona była lepiej widoczna w Google.
Prace wszystkich tych specjalistów koordynuje natomiast Project Manager, który nie tylko zarządza projektem, ale także jest odpowiedzialny za obsługę klienta, przekazywanie mu wszelkich pytań o zespołu, uzyskiwanie informacji zwrotnych oraz przedstawianie postępów prac.