W 2025 roku Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) planuje przeprowadzić aż 55 tysięcy kontroli. Inspektorzy będą skupiać się na takich kwestiach, jak legalność zatrudnienia, przestrzeganie praw pracowniczych czy stosowanie umów cywilnoprawnych, zwłaszcza w przypadkach, gdy wszystko wskazuje na obowiązek zawarcia umowy stałej (etatowej). Szczególnie na baczności powinni mieć się pracodawcy w takich branżach jak budownictwo, gastronomia, handel i dostawy paczek (usługi kurierskie).
Państwowa Inspekcja Pracy zapowiada, że jej inspektorzy będą szczegółowo weryfikować m.in.:
PIP szczególnie skupi się na nadużywaniu umów cywilnoprawnych, sprawdzając, czy zlecenia i kontrakty B2B nie powinny być umowami o pracę. Inspektorzy będą analizować m.in., czy pracownik ma stałe godziny pracy i obowiązek osobistego świadczenia usług, czy wypłacane mu wynagrodzenie jest zgodne z przepisami oraz czy długotrwała współpraca na umowie cywilnoprawnej nie jest próbą obchodzenia prawa.
Pracodawcy nie powinni liczyć na szczęście, ale uprzedzić ewentualne uwagi inspektorów poprzez dokładne przeanalizowanie umów i ich zgodności z przepisami, uzupełnienie dokumentacji dotyczącej czasu pracy i wynagrodzeń oraz ewentualnie zainwestować w szkolenia dla działów HR, aby dobrze przygotować specjalistów na konfrontację z PIP.