Klimatyzacja w biurze a BHP

Mateusz Nowak
13.04.2022

Klimatyzacja nie jest dziś żadnym luksusem. Zaczynamy ją traktować jako obowiązkowy element wyposażenia zarówno prywatnych domów, jak i biur. Szczególną uwagę powinni na to zwrócić pracodawcy i poważnie rozważyć montaż klimatyzacji z myślą o komforcie pracowników. Co mówią o tym przepisy BHP?

Warunki temperaturowe w biurze

Zgodnie z przepisami pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom biurowym minimalną temperaturę na poziomie 18 stopni Celsjusza oraz maksymalną do 30 stopni Celsjusza. Jeśli któryś z tych parametrów jest przekroczony, to pracodawca łamie przepisy BHP i musi wprowadzić rozwiązania poprawiające komfort temperaturowy pracowników. Najlepiej nadaje się do tego klimatyzacja (również z funkcja grzania).

Zasady BHP związane z klimatyzacją w biurze

Przepisy regulują, że powietrze doprowadzane do pomieszczenia przez klimatyzator musi być oczyszczone i wolne od substancji mogących mieć negatywny wpływ na zdrowie pracowników. Dlatego obowiązkowe jest regularne czyszczenie filtrów i przeprowadzanie prac serwisowych.

Kolejny przepis odnosi się do sposobu działania klimatyzacji. Nie może ona powodować przeciągów, wyziębienia oraz przegrzewania pomieszczeń, w których jest zastosowana. Dlatego warto z góry ustalić z pracownikami zasady korzystania z klimatyzacji (najlepiej ustawić ją w tryb automatyczny na około 21-22 stopnie).

Bardzo ważne jest również to, aby strumień powietrza z klimatyzacji nie był skierowany bezpośrednio na stanowisko pracy. Należy o tym pamiętać na etapie montażu jednostki wewnętrznej oraz przy regulowaniu kierunku nawiewu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Na naszej stronie korzystamy z plików cookies w celu spersonalizowania reklam, więcej informacji.