Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach to dokument, który wielokrotnie może się przydać w szeroko rozumianym biznesie. Przedsiębiorcy potrzebują takiego zaświadczenia chociażby na etapie wnioskowania o kredyt, chcąc przystąpić do przetargu, zostać podwykonawcą dużego inwestora czy uzyskać linię kredytową w hurtowni. Zdobycie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach, czy to dochodowym, VAT czy akcyzowym, szczęśliwie nie jest ani trudne, ani czasochłonne. Gotową instrukcję znajdziesz w naszym artykule.
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach (lub potwierdzające stan zaległości podatkowych – bo i takie polscy przedsiębiorcy mają) jest dokumentem wydawanym przez Urząd Skarbowy właściwy dla miejsca prowadzenia działalności. Zaświadczenie odnosi się do:
Zaświadczenie może być wymagane przez różne instytucje, przede wszystkim przed banki udzielające finansowania, kontrahentów chcących ocenić wiarygodność finansową przedsiębiorcy, a także przez organizatorów przetargów.
Ważne!
Zaświadczenie przedstawia sytuację podatkową przedsiębiorcy na dzień jego wydania. Ważność dokumentu wygasa z chwilą, gdy ta sytuacja ulegnie zmianie.
Można to zrobić na trzy sposoby:
Ważne!
Wyjątek stanowią podatnicy osiągający duże przychody. W przypadku podmiotów z przychodem netto powyżej 3 mln euro zaświadczenia wydają Urzędy Skarbowe wskazane dla danego województwa, a w przypadku podmiotów z przychodem netto powyżej 50 mln euro właściwym jest I Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie.
Co ciekawe, można uzyskać zaświadczenie dotyczące innego podatnika, np. w celu zweryfikowania potencjalnego kontrahenta. Wymagana jest tutaj pisemna zgoda podatnika.
Pierwszym krokiem do uzyskania zaświadczenia jest złożenie wniosku. Można to zrobić:
Po otrzymaniu wniosku organ podatkowy sprawdzi, czy wniosek jest kompletny i prawidłowo wypełniony oraz ustali, czy w sprawie podatnika nie toczy się postępowanie dotyczące zaległości podatkowych.
W przypadku wystąpienia jakichkolwiek braków, urząd wezwie do ich uzupełnienia w terminie 7 dni.
Jeśli wszystko jest w porządku, organ przygotuje zaświadczenie i udostępni je podatnikowi w formie elektronicznej (na koncie w e-Urzędzie Skarbowym) lub papierowej (pocztą lub osobiście w urzędzie).
To warto wiedzieć:
Droga elektroniczna jest najszybsza – zaświadczenie może być gotowe już po kilku minutach. W przypadku tradycyjnej ścieżki, czas oczekiwania może się wydłużyć do 7 dni od momentu złożenia wniosku.
W wyjątkowych przypadkach urząd może odmówić wydania zaświadczenia lub pozostawi wniosek bez rozpatrzenia. Wówczas podatnik ma prawo złożyć zażalenie w terminie 7 dni do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej – robimy to za pośrednictwem organu, który wydał (a w zasadzie nie wydał) postanowienie.
Jak najbardziej. Elektroniczne zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach ma taką samą moc prawną jak papierowe i jest honorowane przez zainteresowane instytucje, np. banki.
To ciekawy przypadek, ponieważ rzeczywiście może się okazać, że wydane zaświadczenie nie będzie do końca zgodne z prawdą. Jeśli zaległość podatkowa przedsiębiorcy została odroczona lub rozłożona na raty, to do terminu spłaty uznaje się, że podatnik nie ma żadnych zaległości. Warto na to uważać z perspektywy kontrahenta czy instytucji udzielającej finansowania.
Jak widzisz uzyskanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach jest bardzo łatwe, szybkie, a w przypadku formy elektronicznej także bezpłatne. Jeśli więc otrzymujesz prośbę o przedstawienie takiego zaświadczenia, to zadziałaj metodycznie zgodnie z omówionymi procedurami.