Jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach dochodowych, VAT lub akcyzie?

Jerzy Biernacki
24.01.2025

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach to dokument, który wielokrotnie może się przydać w szeroko rozumianym biznesie. Przedsiębiorcy potrzebują takiego zaświadczenia chociażby na etapie wnioskowania o kredyt, chcąc przystąpić do przetargu, zostać podwykonawcą dużego inwestora czy uzyskać linię kredytową w hurtowni. Zdobycie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach, czy to dochodowym, VAT czy akcyzowym, szczęśliwie nie jest ani trudne, ani czasochłonne. Gotową instrukcję znajdziesz w naszym artykule.

Czym właściwie jest takie zaświadczenie i do czego może być Ci potrzebne?

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach (lub potwierdzające stan zaległości podatkowych – bo i takie polscy przedsiębiorcy mają) jest dokumentem wydawanym przez Urząd Skarbowy właściwy dla miejsca prowadzenia działalności. Zaświadczenie odnosi się do:

  • Podatków dochodowych, czyli PIT (osoby fizyczne) i CIT (osoby prawne);
  • Podatku od towarów i usług (VAT);
  • Podatku akcyzowego.

Zaświadczenie może być wymagane przez różne instytucje, przede wszystkim przed banki udzielające finansowania, kontrahentów chcących ocenić wiarygodność finansową przedsiębiorcy, a także przez organizatorów przetargów.

Ważne!

Zaświadczenie przedstawia sytuację podatkową przedsiębiorcy na dzień jego wydania. Ważność dokumentu wygasa z chwilą, gdy ta sytuacja ulegnie zmianie.

Jak uzyskać zaświadczenie?

Można to zrobić na trzy sposoby:

  1. Podczas wizyty w Urzędzie Skarbowym (ewentualnie listownie).
  2. Elektronicznie poprzez portal e-Urząd Skarbowy – jest to rekomendowany, najszybszy sposób.
  3. Przez pełnomocnika, gdzie osoba trzecia składa wniosek w imieniu podatnika.

Ważne!

Wyjątek stanowią podatnicy osiągający duże przychody. W przypadku podmiotów z przychodem netto powyżej 3 mln euro zaświadczenia wydają Urzędy Skarbowe wskazane dla danego województwa, a w przypadku podmiotów z przychodem netto powyżej 50 mln euro właściwym jest I Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie.

Co ciekawe, można uzyskać zaświadczenie dotyczące innego podatnika, np. w celu zweryfikowania potencjalnego kontrahenta. Wymagana jest tutaj pisemna zgoda podatnika.

Pierwszym krokiem do uzyskania zaświadczenia jest złożenie wniosku. Można to zrobić:

  • Elektronicznie, logując się na swoje konto w e-Urządzie Skarbowym, wyrażając zgodę na e-korespondencję, wypełniając formularz wniosku o zaświadczenie, wysyłając go i odbierając dokument w zakładce „Dokumenty otrzymane”. Taka forma złożenia wniosku jest zwolniona z opłaty skarbowej.
  • Papierowo, wypełniając formularz ZAS-W i dołączając dowód wpłaty opłaty skarbowej (21 zł), a następnie składając dokumenty osobiście lub wysyłając je pocztą.

Po otrzymaniu wniosku organ podatkowy sprawdzi, czy wniosek jest kompletny i prawidłowo wypełniony oraz ustali, czy w sprawie podatnika nie toczy się postępowanie dotyczące zaległości podatkowych.

W przypadku wystąpienia jakichkolwiek braków, urząd wezwie do ich uzupełnienia w terminie 7 dni.

Jeśli wszystko jest w porządku, organ przygotuje zaświadczenie i udostępni je podatnikowi w formie elektronicznej (na koncie w e-Urzędzie Skarbowym) lub papierowej (pocztą lub osobiście w urzędzie).

To warto wiedzieć:

Droga elektroniczna jest najszybsza – zaświadczenie może być gotowe już po kilku minutach. W przypadku tradycyjnej ścieżki, czas oczekiwania może się wydłużyć do 7 dni od momentu złożenia wniosku.

W wyjątkowych przypadkach urząd może odmówić wydania zaświadczenia lub pozostawi wniosek bez rozpatrzenia. Wówczas podatnik ma prawo złożyć zażalenie w terminie 7 dni do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej – robimy to za pośrednictwem organu, który wydał (a w zasadzie nie wydał) postanowienie.

Czy zaświadczenie w formie elektronicznej ma moc prawną?

Jak najbardziej. Elektroniczne zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach ma taką samą moc prawną jak papierowe i jest honorowane przez zainteresowane instytucje, np. banki.

Co z zaległościami odroczonymi i rozłożonymi na raty?

To ciekawy przypadek, ponieważ rzeczywiście może się okazać, że wydane zaświadczenie nie będzie do końca zgodne z prawdą. Jeśli zaległość podatkowa przedsiębiorcy została odroczona lub rozłożona na raty, to do terminu spłaty uznaje się, że podatnik nie ma żadnych zaległości. Warto na to uważać z perspektywy kontrahenta czy instytucji udzielającej finansowania.

Jak widzisz uzyskanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach jest bardzo łatwe, szybkie, a w przypadku formy elektronicznej także bezpłatne. Jeśli więc otrzymujesz prośbę o przedstawienie takiego zaświadczenia, to zadziałaj metodycznie zgodnie z omówionymi procedurami.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie