Jak powiadomić stałych klientów o podniesieniu cen?

Krzysztof Jagielski
01.10.2021

Podnoszenie cen jest naturalną rzeczą w biznesie. Przedsiębiorca ustala ceny w oparciu o aktualne dane na temat m.in. kosztów produkcji, zatrudnienia czy wysokości podatków, a są to przecież elementy zmienne (nie wspominając już o inflacji). Jeśli właśnie doszedłeś do wniosku, że czas najwyższy podnieść ceny, to szczególną uwagę zwróć na swoich stałych klientów. Jak ich o tym poinformować? Wykorzystaj nasze wskazówki.

Nie zaskakuj klientów podwyżkami

Najgorsze, co możesz zrobić w takiej sytuacji, to chować głowę w piasek i po prostu bez słowa wyjaśnienia wystawić klientom faktury z już nowymi, podwyższonymi stawkami. Nie licz na to, że klienci się nie zorientują, a nawet jeśli, to takie działanie jest skrajnie nieeleganckie.

Unikaj również zaskakiwania klientów podwyżkami w ostatniej chwili, czyli np. tuż przed wystawieniem faktury. W wielu firmach budżety planuje się z nawet kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Decyzja o podniesieniu cen na pewno nie była spontaniczna, stąd od razu, gdy ja podejmiesz, powinieneś skontaktować się ze stałymi klientami i ich o tym poinformować.

Oficjalna informacja z krótkim wyjaśnieniem

Wystarczy tutaj wiadomość mailowa rozesłana do stałych klientów. Jeśli jednak z niektórymi firmami współpracujesz od dawna i dobrze znasz się z ich przedstawicielami, to nie zaszkodzi powiadomić o podwyżkach telefonicznie.

Bardzo ważne jest przy tym, aby wykonać ukłon w stronę stałych klientów i zwięźle wytłumaczyć przyczynę podniesienia cen. Niech to będzie jakiś wiarygodny argument, na przykład powołanie się na wyższe koszty produkcji czy zainwestowanie w nowe technologie.

Odwróć uwagę klientów od wyższych cen

Większość rozsądnych klientów nie będzie mieć problemu z tym, że podniosłeś ceny, o ile dasz im do zrozumienia, że mogą na tym tylko zyskać. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne. W wiadomości o planowanych podwyżkach skup się nie tyle na nowych cenach, co na korzyściach dla klientów.

Przykładowo: jeśli podniesienie cen jest związane z tym, że zatrudniłeś nowe osoby i rozbudowałeś park maszynowy, to podkreśl, iż dzięki temu będziesz szybciej realizować zlecenia oraz zagwarantujesz wyższą jakość – czyli to, czym głównie zależy Twoim klientom (ci, którzy są z Tobą z uwagi na niskie ceny pewnie odejdą, ale nie powinieneś z tego powodu rozpaczać).

 

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.