System CRM dla małej firmy

Marek Szydełko
06.11.2017

Coraz więcej małych firm rozumie, że system CRM jest narzędziem, które pozwala na nawiązanie bliższych relacji z klientami, powoduje zwiększenie sprzedaży i umożliwia szybszy rozwój biznesu. Dlatego też oprogramowanie tego typu cieszy się rosnąca popularnością w tej grupie przedsiębiorstw.

Jaki powinien być CRM dla małej firmy? Jakich rozwiązań oczekują właściciele niewielkich biznesów? I co właściwie decyduje o wyborze konkretnego systemu?

Przystępna cena

To często pierwsze i najważniejsze kryterium wyboru oprogramowania przez małe firmy. Duże przedsiębiorstwa z łatwością przeznaczają budżety na zakup i wdrożenie nowych systemów. W małych firmach sytuacja wygląda zupełnie inaczej.

Ograniczenia budżetowe, limitowany dostęp do finansowania zewnętrznego i duża ostrożność w inwestowaniu własnych środków to codzienność małych firm. Dlatego właśnie cena oprogramowania tak ważna i przez wielu małych przedsiębiorców oceniana wyżej niż zakres jego funkcjonalności. Są oni w stanie zrezygnować z przydatnych gadżetów, tylko po to żeby ograniczyć koszty.

Skłonność do kolejnych inwestycji, w tym rozbudowy funkcjonalności CRM, najczęściej pojawia się dopiero po empirycznym sprawdzeniu wpływu systemu na poziom generowanych przychodów i zysków.

Wysoki poziom dostępności i bezpieczeństwa

Małe firmy nie dysponują zapleczem IT. Najczęściej polegają na darmowych rozwiązaniach dostępnych w Internecie lub korzystają z usług zewnętrznych specjalistów. Dlatego tak ważne jest dla nich bezawaryjne i bezpieczne działanie systemu CRM.

Bezawaryjność oznacza nieograniczona dostępność i brak konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z usuwaniem awarii. Natomiast bezpieczeństwo to przede wszystkim ochrona przed nieupoważnionym dostępem do danych oraz możliwość ich łatwego i szybkiego odzyskania w przypadku jakiegokolwiek incydentu.

Możliwość integracji z innymi systemami

Małe firmy wymagają od oprogramowania dużej elastyczności. Żaden przedsiębiorca nie zainwestuje we wdrożenie systemu, który nie będzie kompatybilny z pozostałymi systemami wykorzystywanymi w firmie.

Małe firmy poszukują systemów CRM, które łatwo zintegrować z innymi aplikacjami, na przykład z klientami poczty e-mail, oprogramowaniem biurowym, itp. Podstawowa zasada jest bardzo prosta – nowy system nie powinien powodować konieczności wymiany obecnie używanych aplikacji.

System niedrogi, bezpieczny i kompatybilny

Przepis na oprogramowanie CRM dla małej firmy wydaje się zatem prosty. Niewysoka cena, bezawaryjność i bezpieczeństwo oraz kompatybilność – właśnie te cechy systemów CRM są najbardziej cenione przez właścicieli małych biznesów. Szczególnie tych, którzy zastanawiają się nad pierwszą inwestycja w system ułatwiający zarządzanie relacjami z klientami. Wymagania dotyczące konkretnych funkcjonalności i dostosowania systemu do rodzaju i skali działalności pojawiają się dopiero na dalszych etapach rozwoju firmy. I najczęściej wtedy, gdy wdrożenie pierwszego systemu przyniosło oczekiwane skutki.

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie