Czy opłaty bankowe mogą stanowić koszt uzyskania przychodu?

Każdy przedsiębiorca, który rozlicza się z fiskusem na zasadach ogólnych lub według podatku liniowego, ma prawo do pomniejszania podstawy podatku o tzw. koszty uzyskania przychodu. Wiele firm szuka ich gdziekolwiek się da, nie zawsze zgodnie z przepisami, przez co narażają się na problemy w razie kontroli skarbowej. Czy do takich kosztów można zaliczyć opłaty bankowe? Tego dowiesz się z naszego poradnika.

Jakie opłaty bankowe ponosi przedsiębiorca?

Podstawę stanowi opłata za prowadzenie firmowego rachunku bankowego. W naszym kraju coraz trudniej jest znaleźć ofertę za 0 złotych – banki, pozbawione środków z depozytów (niskie stopy procentowe) szukają pieniędzy w kieszeniach klientów, a najlepszym adresem są właśnie przedsiębiorcy. Opłaty wahają się od kilku do nawet kilkudziesięciu złotych miesięcznie.

Kolejnym kosztem ponoszonym przez przedsiębiorcę są opłaty za przelewy. Zwykle banki gwarantują wyłącznie darmowe zlecenia do ZUS i Urzędu Skarbowego. Za przelewy na konta kontrahentów bardzo często trzeba już płacić. Ile? Stawki wahają się od kilkudziesięciu groszy do nawet 2 złotych za pojedynczy przelew.

Przedsiębiorcy bywają narażeni na koszt użytkowania karty płatniczej. Z reguły można go uniknąć po dokonaniu kilku transakcji bezgotówkowych w miesiącu lub po przekroczeniu wskazanego przez bank limitu. Jeśli jednak o tym zapomnisz, to bank naliczy Ci opłatę za kartę – może ona wynieść nawet kilkanaście złotych miesięcznie.

Standardem są też opłaty za różne operacje zlecane telefonicznie lub przez system bankowości elektronicznej. Płacić trzeba np. za polecenie przelewu czy realizację przelewu ekspresowego, który jest księgowany jeszcze tego samego dnia, również w weekend.

Czy te opłaty mogą stanowić koszt uzyskania przychodu?

Oczywiście, że tak. Żaden urzędnik nie podważy faktu zaliczenia opłat bankowych w poczet kosztów, jeśli rzeczywiście są one ponoszone w związku z posiadaniem rachunku dla firm. Jest jeden z powodów, dla których warto rozdzielić swoje finanse osobiste od firmowych i nie korzystać z rachunku prywatnego do celów prowadzenia działalności gospodarczej.

Opłaty bankowe wpisujemy do Księgi Przychodów i Rozchodów, pamiętając przy tym, że kontrola skarbowa może poprosić o udokumentowanie wydatku. Przydadzą się więc np. wydruki z historii konta, które potwierdzą, że bank pobrał daną opłatę.

Pomimo faktu, że opłaty bankowe stanowią koszt uzyskania przychodu, warto jednak poszukać takiego rachunku, którego prowadzenie będzie albo bezpłatne, albo obarczone niskimi wydatkami. Wierność bankowi prawie nigdy się nie opłaca. Instytucje ostro rywalizują między sobą, szczególnie o przedsiębiorców, dlatego dobrze będzie zapoznać się alternatywami.

Porada: Sprawdź jak skutecznie reklamować firmę... tutaj →
szczegółowy plan działań

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Dyskusja

2017-www-za299zl
Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.