Wdrożenie nowego oprogramowania w firmie – jak uniknąć frustracji pracowników?

Piotr Kowalczyk
26.06.2023

Nie ma chyba pracownika, który cieszyłby się na wieść o zmianie systemu informatycznego czy konkretnego oprogramowania wykorzystywanego w firmie. I trudno się temu dziwić, skoro bardzo często wiąże się to z przejściowym chaosem oraz koniecznością opanowania obsługi zupełnie nieznanego narzędzia. Jak uniknąć frustracji pracowników przy okazji wdrożenia nowego oprogramowania w firmie? Oto kilka podstawowych zasad.

Skonsultuj wybór oprogramowania z przedstawicielami zespołu

Jeśli to pracownicy będą głównymi beneficjentami nowego oprogramowania, to dobrym pomysłem jest zaangażowanie ich w proces wyboru konkretnego systemu. Poproś przedstawicieli zespołu o zaopiniowanie przykładowych programów i wskazanie kluczowych funkcjonalności, jakie musi oferować nowe narzędzie.

Zadbaj o okres przejściowy

Nie powinno być tak, że w piątek pracownicy wyłączają komputery ze starym oprogramowaniem, a w poniedziałek muszą już pracować na nowym. To na pewno spowoduje wybuch frustracji i masę niepotrzebnych nerwów. Rozsądnie będzie zapewnić pracownikom okres przejściowy, który może potrwać na przykład 2 tygodnie – w tym czasie stare oprogramowanie wciąż będzie dostępne, natomiast zostanie położony nacisk na korzystanie z nowego systemu.

Zafunduj pracownikom szkolenie z prawdziwego zdarzenia

Nie powinien to być standardowy przyspieszony kurs obsługi, po którym pracownicy i tak będą skazani na improwizowanie. Elementem wdrożenia nowego oprogramowania w firmie powinno być przeprowadzenie porządnego szkolenia, które będzie trwać cały dzień lub nawet kilka dni, w zależności od stopnia skomplikowania danego narzędzia informatycznego.

Wynegocjuj wsparcie techniczne z dostawcą oprogramowania

To ważne, aby rola dostawcy nie kończyła się w momencie wdrożenia systemu i skasowania opłaty. Warto wynegocjować na przykład 2-tygodniowe, bezpłatne wsparcie techniczne, w ramach którego dostawca udostępni pracownikom numer telefonu lub adres e-mail, pod którym uzyskają fachową pomoc w rozwiązaniu jakichś problemów z obsługą oprogramowania.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie