Dlaczego ChatGPT nie zastąpi Twojego działu marketingu?

Piotr Kowalczyk
24.04.2023

Popularyzacja technologii sztucznej inteligencji sprawiła, że coraz więcej przedsiębiorców widzi w tym sposób na znaczące zredukowanie kosztów działalności. Jednym z pomysłów może być zlikwidowanie lub znaczne ograniczenie zatrudnienia w dziale marketingu, który dziś zajmuje się promocją marki przedsiębiorstwa czy wdrażaniem rozwiązań informatycznych (np. strony internetowej). Czy rzeczywiście narzędzia typu ChatGPT mogą zastąpić specjalistów z zakresu marketingu? Absolutnie nie, a argumenty znajdziesz w naszym poradniku.

Z ChatGPT trzeba umieć „rozmawiać”

ChatGPT i inne tego typu narzędzia bazują na modelach matematycznych. Nie ma to nic wspólnego z rzeczywistą inteligencją – mamy tutaj do czynienia z odtwórczą pracą, która została przez kogoś zaprogramowana. Widać to po tym, że AI nie radzi sobie z kreatywnymi zadaniami, wymagającymi osiągnięcia unikalnego efektu końcowego – a o to przecież chodzi w marketingu.

Jeśli więc nie wiesz, jak odpowiednio zadać pytanie sztucznej inteligencji, to choćby częściowe zastąpienie specjalistów od marketingu przez narzędzia klasy ChatGPT będzie zwyczajnie niemożliwe.

Błędy, które ktoś musi zweryfikować

Sztuczna inteligencja popełnia błędy, często zawstydzające, które mogłyby umknąć osobie niemającej wystarczających kwalifikacji w danej dziedzinie. Wyobraź sobie, że korzystasz w kampanii z tekstów opracowanych przez ChatGPT, w których znajdują się podstawowe błędy merytoryczne – takie treści nie pomogą Twojej marce, a jedynie jej zaszkodzą.

ChatGPT może zaoszczędzić czas specjalistom, ale nie Tobie

Narzędzia sztucznej inteligencji już są i będą coraz częściej wykorzystywane przez ekspertów z różnych dziedzin, w tym marketingu. Nie są natomiast w stanie ich zastąpić. Gdy np. specjalista od tworzenia treści użyje ChatGPT do ułożenia listy tematów artykułów sponsorowanych, to takie wykorzystanie tego narzędzia jak najbardziej ma sens.

Zupełnie inaczej będzie to wyglądać w sytuacji, gdy osoba, która nie ma żadnych kwalifikacji w obszarze marketingu, uwierzy, że wszystko zrobi za nią algorytm. To tak nie działa. Efekty będą nie tylko dyskusyjne, ale też sam proces tworzenia i wdrażania kampanii z wykorzystaniem AI będzie czasochłonny, męczący i nadmiernie angażujący. 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie