W jaki sposób wycenić wartość znaku towarowego i marki

Mateusz Rąbalski
24.01.2022

Wycena znaku towarowego oraz samej marki ma kluczowe znaczenie w sferze gospodarczej. Oba te czynniki wpływają bowiem na ogólną wartość całego przedsiębiorstwa, a co za tym idzie - jego pozycję na rynku. Właściwa wycena to jednak złożony temat i trzeba podejść do niego, korzystając ze sprawdzonych i przyjętych w środowisku wytycznych. W jaki sposób dokonuje się więc wyceny znaku towarowego, a jak można oszacować wartość marki? Przyjrzyjmy się temu bliżej!

W jaki sposób wycenić wartość znaku towarowego i marki

W obu przypadkach mamy bowiem do czynienia z analizą wartości niematerialnych, które finalnie w znacznym stopniu wpływają na wycenę przedsiębiorstwa. Na szczęście, istnieje cała paleta rozwiązań i metod takich jak choćby podejście kosztowe czy metody wyceny oparte na podejściu dochodowym. O czym dokładnie mowa?

Czym jest marka? 

W pierwszej kolejności warto wyjaśnić, czym jest marka. Zgodnie z definicją przyjętą w międzynarodowym standardzie ISO (100668:2010) poprzez markę (czyli brand) należy rozumieć odnoszące się, związane z funkcją marketingową aktywa niematerialne obejmujące (lecz nie ograniczone wyłącznie do nich) nazwy, określenia, znaki, symbole, logo oraz projekty graficzne lub ich kombinacje, mające na celu zidentyfikowanie towarów, usług lub jednostek bądź stworzenie charakterystycznych obrazów i skojarzeń u interesariuszy, generujące w ten sposób korzyści ekonomiczne.

Znak towarowy - co to takiego?

Marka jest pojęciem o wiele szerszym od znaku towarowego (tzw. trademark). Ten drugi bowiem jest opisany we wspomnianym już standardzie ISO, jako prawnie chroniony znak lub dowolną kombinację znaków, umożliwiającą odróżnienie towarów lub usług danego przedsiębiorstwa od towarów lub usług pozostałych przedsiębiorstw. Jak więc widzimy, oba te dobra niematerialne mają wpływ na pozycję rynkową podmiotu gospodarczego w samej branży i zależy od nich wycena spółki czy innego przedsiębiorstwa.   

Wyceny wartości marki - co warto wiedzieć? - metody wyceny marki

Przyjmuje się, że wycena marki może odbyć się na jednej z wielu metod, które zalicza się do trzech podstawowych grup: kosztowej (m.in. metoda kosztu reprodukcji czy metoda koszty zastąpienia); rynkowej (m.in. metoda porównawcza, wycena na podstawie rynkowej wartości przedsiębiorstwa albo ekonomicznej wartości produktu); oraz dochodowej (m.in. mnożnik zysku, metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych, czy wycena marki na podstawie wartości opłat licencyjnych, potencjalnych opłatach licencyjnych). Wycenę marki mogą przeprowadzić odpowiednie kancelarie prawne, biegłe w wycenie marki, które mają w swoim portfolio: sporządzenie i określenie na podstawie obowiązującego prawa - wartość przedsiębiorstwa i wycen przedsiębiorstw.

Znak towarowy i inne aktywa niematerialne - jak wycenić?

Z niemal takimi samymi kryteriami mamy do czynienia przy wycenie znaku towarowego. Na tej płaszczyźnie można wyróżnić w metodę porównawczą (tj. porównanie wartości znaku towarowego od analizy dotyczącej tego czynnika w innych firmach), metodę kosztową (wartość znaku jest obliczana na podstawie kosztów, które trzeba byłoby ponieść w celu zastąpienia marki nową) oraz metodę dochodową (metoda opłat licencyjnych itp.). Więcej informacji na temat wyceny znaku towarowego czy marki można znaleźć na stronie: https://rzeczoznawcy.net.pl/uslugi-podstawowe/wycena-znaku-towarowego-marki/

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie