Pozycjonowanie strony internetowej - jak poprawić widoczność w sieci?

Mariusz Siwko
27.12.2023

Niestety (albo na szczęście !) czasy, w których wystarczyło ulokować swoją, przeciętnej jakości, stronę www wysoko w wynikach wyszukiwania i mieć z tego wymierne korzyści biznesowe w postaci wartościowego ruchu z Google, minęły. Dobra wiadomość jest takaż że dziś działanie sieci www nie jest już okryte nimbem tajemnicy, a specjalistyczna wiedza na temat jej funkcjonowania pozwala na planowanie działań związanych z pozycjonowaniem każdej strony. Druga dobra, ale dla wielu trudna do zaakceptowania, że strona www nie może być WYPOZYCJONOWANA raz na zawsze. Trzeba ją stale pozycjonować. Tobie, jako jej właścicielowi zależy Ci na tym, żeby strona POJAWIAŁA się w Google tak długo, jak tego chcesz, a nie POJAWIŁA się i przepadła w czeluściach sieci. Jak tego dokonać?

Co to jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie stron internetowych, czyli ich optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe (z angielskiego: Search Engine Opitimization, w skrócie: SEO) to działania zmierzające do tego, żeby Google zaufało Twojej stronie i prezentowało ją Twoim potencjalnym klientom możliwie wysoko w ICH wynikach wyszukiwania. Żeby lepiej zrozumieć ten proces, musisz wiedzieć jak działa Google. Co jest najważniejsze?

  • dla większości fraz Google nie działa w czasie rzeczywistym
  • gdy użytkownik wpisuje słowa kluczowe (pytanie) do wyszukiwarki, Google już wcześniej ma przygotowane wszystkie wyniki i ich kolejność

Umiesz to sobie wyobrazić? Żeby Google wyświetliło Twoją stronę temu, kto czegoś szuka w internecie, jako jedną z pierwszych, wyszukiwarka musi tę stronę już mieć "w pamięci". Innymi słowy, muszą być spełnione 3 warunki:  

  1. Google musi wiedzieć o tym, że Twoja strona w ogóle istnieje - nie da się pozycjonować strony internetowej, której Google nigdy wcześniej nie widział.
  2. Google musi też mieć możliwość zeskanowania wszystkich jej podstron - nie da się wypozycjonować strony, jeżeli jej struktura jest niezrozumiała dla Google.
  3. Google musi mieć zaufanie do Twojej strony - nie da się wysoko wypozycjonować strony, której zawartość merytoryczna nie jest wartościowa dla osoby, która właśnie zadała pytanie (wpisała słowa kluczowe w wyszukiwarkę).

Proces "wdrukowywania" zasobów Twojej strony www "w pamięć" Google zajmuje sporo czasu, a jego efekt zależy zarówno od stopnia dostosowania strony www do technicznych wymogów wyszukiwarek, jak i merytorycznej zawartości strony. 

Dlaczego nie wystarczy być wysoko, żeby zdobywać klientów

Twoim celem biznesowym nie jest samo bycie w pierwszej dziesiątce Google. Zależy Ci na użytkowniku sieci, który znalazłszy Twoją stronę www (którą, oczywiście, podsunęła mu ufająca jej wyszukiwarka) pomyśli: tak, znalazłem to, czego szukałem. Zostaję na tej stronie. Przeglądam jej zasoby. Tak, tu kupię towar/zamówię usługę. Wysokie pozycje nie dadzą nic bez odpowiedniego przygotowania strony! Wynik wyszukiwania musi kierować użytkownika do strony, która zrealizuje Twój cel biznesowy, a sama strona docelowa musi być zoptymalizowana w taki sposób, by pomóc użytkownikowi wykonać właściwą akcję (np. zakupy).

Czy warto przeprowadzić audyt SEO zanim zleci się pozycjonowanie?

Specjaliści od pozycjonowania często spotykają się z sytuacją, w której robią audyt SEO niedawno uruchomionej strony www i mają dla jej właściciela jedną wiadomość: aby pozyskiwać dobry ruch z wyszukiwarek, należy taką stronę zbudować od nowa. 

Pamiętaj: jeśli nie jesteś pewien, że Twoja nowa, powstająca dopiero strona www spełnia wymienione wyżej 3 warunki widoczności w Google, nie ryzykuj. Zleć audyt SEO zanim "odpalisz" stronę w sieci. Specjalista pomoże Ci dokonać zmian, które - gdyby przyszło wprowadzać je za jakiś czas - byłyby o wiele kosztowniejsze. Często taniej będzie zrobić nową wersję strony niż kombinować i stosować półśrodki. Falstart to chyba najgorsze, co może przydarzyć się stronie www.

Oczywiście audyt i pozycjonowanie możesz zlecić na każdym etapie funkcjonowanie strony www. Jeśli strona już "hula", pozycjonowanie to najtańszy kanał zdobywania i zwiększania ruchu, który jest dodatkowo bardzo dobrej jakości.

Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych

Pozycjonowanie tylko wtedy będzie skuteczne, kiedy pozycjoner pozna i zrozumie specyfikę Twojej działalności. Jeśli tego nie zrobi, nie uda mu się przygotować dla Ciebie rekomendacji dotyczące treści strony. Wiedz, że sama lista błędów technicznych wykrytych na Twojej stronie oraz naprawa tych błędów bez zoptymalizowania treści nie poskutkuje zwiększeniem widoczności strony. 

Choć wciąż używamy tu sformułowania "pozycjonowanie strony www", zapewne widzisz już, że to pewien skrót myślowy. W gruncie rzeczy chodzi o pozycjonowanie Twojego biznesu, a strona www jest tylko (aż!) Twoim... najlepszym pracownikiem: nigdy nie choruje, nie bierze urlopów i działa przez całą dobę, nawet gdy śpisz.

Podsumowanie

Zdobywanie klientów dzięki pozycjonowaniu polega na budowie strony internetowej zawierającej odpowiednią treść oraz strukturę. To dzięki nim Twoja strona może się wyświetlać w Google. Pozycjonowanie jest relatywnie tanie, ale należy działać długofalowo, aby uzyskać efekty. Na kolejność wyników wyszukiwania wpływa kilkaset czynników. Wiele z nich można sprowadzić do trzech zagadnień: treść strony, jej optymalizacja oraz promocja na zewnątrz.

Informacja prasowa

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie