Na rynku pracy dominują osoby z generacji X i Y, a powoli wchodzi też na niego pokolenie Z. Ich potrzeby i wymagania są z jednej strony bardzo różne, ale z drugiej wcale nie jest niemożliwe wypracowanie takich rozwiązań, które zadowolą nie tylko wszystkich pracowników, ale też pracodawców. I wcale nie jest to tak trudne, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.
Podobne, ale różne
W Polsce generacja X to osoby urodzone w latach 1965–1979. Przedział wiekowy jest bardzo duży i obejmuje zarówno osoby, które przeżyły i pamiętają czasy PRL-u, jak i osoby, które w tamtym ustroju były dopiero w wieku szkolnym. Z kolei pokolenie Y to osoby urodzone w latach 1980–2000 – ludzie młodzi, którzy od dziecka mieli możliwość korzystania z dóbr postępu technologicznego.
Chcą różnych rzeczy?
Jeszcze parę lat temu podział między potrzebami generacji X i Y był bardziej widoczny. Mówiło się wówczas, że pokolenie X żyje wyłącznie pracą, a pokolenie Y jest bardziej zorientowane na równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, chętniej korzysta z pracy zdalnej i bardziej dba o work-life balance. Obecnie jednak widać, że pokolenie X coraz bardziej przejmuje podejście młodszych i też wymaga od pracodawców więcej. Dla obu pokoleń wykonywana praca nie stanowi już tylko wartości finansowej, lecz także psychologiczną i społeczną. Przy czym jedni szukają finansowej stabilizacji, a drudzy stawiają na samorozwój i szczęście.
Jak ich pogodzić?
Postaw na benefity pozapłacowe. Ich wybór jest ogromny, więc bez problemu trafisz w gusta wszystkich swoich pracowników. Zwłaszcza jeśli postawisz na sprawdzone rozwiązania, wypracowane przez Sodexo. Są to m.in. karty i kupony podarunkowe, które dają pracownikom dostęp do atrakcyjnych promocji i ofert specjalnych przygotowanych z myślą o nich. To wszystko z wygodnym dostępem do mobilnej aplikacji Sodexo Dla Ciebie. Możesz zdecydować się na przedpłacone dofinansowanie posiłku w postaci karty Lunch Pass, dającej możliwość korzystania z ponad 1000 punktów w całej Polsce. Jeśli chcesz zapewnić swoim pracownikom stały dostęp do atrakcyjnych zajęć sportowych, kulturalnych i rekreacyjnych, postaw na kartę Flexi Pass.
Są też bardziej rozbudowane systemy, jak intuicyjna platforma online Sodexo Select, dzięki której pracownicy sami ułożą swoje pakiety motywacyjne zgodne z indywidualnymi potrzebami. Można postawić także na długofalowy program efektywnościowy Sodexo Effect, korzystający z rankingów, grywalizacji czy quizów, które należy przejść, by móc otrzymać nagrodę. Pracodawca otrzymuje przy tym pełne wsparcie ekspertów Sodexo, którzy pomogą w procesie – od kreacji po kwestie prawne, wdrożenie, komunikację, administrację i logistykę.
Nie zapominaj, że oprócz benefitów płacowych i pozapłacowych ważna jest także dobra atmosfera w pracy. Nagradzaj na równi wszystkich pracowników, nie tylko tych najlepszych. Odpowiednia motywacja działa lepiej na pracowników przeciętnych, którzy mają jeszcze duży potencjał, żeby rozwinąć swoje skrzydła!
Artykuł partnera