Pokolenia X i Y – jak do nich trafić?

Jerzy Biernacki
17.11.2016

Na rynku pracy dominują osoby z generacji X i Y, a powoli wchodzi też na niego pokolenie Z. Ich potrzeby i wymagania są z jednej strony bardzo różne, ale z drugiej wcale nie jest niemożliwe wypracowanie takich rozwiązań, które zadowolą nie tylko wszystkich pracowników, ale też pracodawców. I wcale nie jest to tak trudne, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.

Podobne, ale różne

W Polsce generacja X to osoby urodzone w latach 1965–1979. Przedział wiekowy jest bardzo duży i obejmuje zarówno osoby, które przeżyły i pamiętają czasy PRL-u, jak i osoby, które w tamtym ustroju były dopiero w wieku szkolnym. Z kolei pokolenie Y to osoby urodzone w latach 1980–2000 – ludzie młodzi, którzy od dziecka mieli możliwość korzystania z dóbr postępu technologicznego.

Chcą różnych rzeczy?

Jeszcze parę lat temu podział między potrzebami generacji X i Y był bardziej widoczny. Mówiło się wówczas, że pokolenie X żyje wyłącznie pracą, a pokolenie Y jest bardziej zorientowane na równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, chętniej korzysta z pracy zdalnej i bardziej dba o work-life balance. Obecnie jednak widać, że pokolenie X coraz bardziej przejmuje podejście młodszych i też wymaga od pracodawców więcej. Dla obu pokoleń wykonywana praca nie stanowi już tylko wartości finansowej, lecz także psychologiczną i społeczną. Przy czym jedni szukają finansowej stabilizacji, a drudzy stawiają na samorozwój i szczęście.

Jak ich pogodzić?

Postaw na benefity pozapłacowe. Ich wybór jest ogromny, więc bez problemu trafisz w gusta wszystkich swoich pracowników. Zwłaszcza jeśli postawisz na sprawdzone rozwiązania, wypracowane przez Sodexo. Są to m.in. karty i kupony podarunkowe, które dają pracownikom dostęp do atrakcyjnych promocji i ofert specjalnych przygotowanych z myślą o nich. To wszystko z wygodnym dostępem do mobilnej aplikacji Sodexo Dla Ciebie. Możesz zdecydować się na przedpłacone dofinansowanie posiłku w postaci karty Lunch Pass, dającej możliwość korzystania z ponad 1000 punktów w całej Polsce. Jeśli chcesz zapewnić swoim pracownikom stały dostęp do atrakcyjnych zajęć sportowych, kulturalnych i rekreacyjnych, postaw na kartę Flexi Pass.

Są też bardziej rozbudowane systemy, jak intuicyjna platforma online Sodexo Select, dzięki której pracownicy sami ułożą swoje pakiety motywacyjne zgodne z indywidualnymi potrzebami. Można postawić także na długofalowy program efektywnościowy Sodexo Effect, korzystający z rankingów, grywalizacji czy quizów, które należy przejść, by móc otrzymać nagrodę. Pracodawca otrzymuje przy tym pełne wsparcie ekspertów Sodexo, którzy pomogą w procesie – od kreacji po kwestie prawne, wdrożenie, komunikację, administrację i logistykę.

Nie zapominaj, że oprócz benefitów płacowych i pozapłacowych ważna jest także dobra atmosfera w pracy. Nagradzaj na równi wszystkich pracowników, nie tylko tych najlepszych. Odpowiednia motywacja działa lepiej na pracowników przeciętnych, którzy mają jeszcze duży potencjał, żeby rozwinąć swoje skrzydła!

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie