Jak mierzyć skuteczność działań SEO?

Krzysztof Jagielski
21.11.2022

Agencja SEO, która pozycjonuje Twoją stronę, powinna Ci przesyłać systematycznie – zazwyczaj robi to co miesiąc – raport z przeprowadzonych działań. Na tej podstawie możesz ocenić, czy usługa jest realizowana zgodnie z umową. Sprawdzisz, jakie prace wykonano i jakie przyniosły one efekty. Jednak nie zawsze musisz czekać na raport! Możesz sam monitorować efekty kampanii, jeśli skorzystasz z odpowiednich narzędzi. Jak mierzyć skuteczność działań SEO?

Kampania SEO – jak ocenić skuteczność?

Najczęściej cel pozycjonowania strony jest ten sam – zwiększenie sprzedaży. Przez kampanię SEO dążysz do coraz większego ruchu z organicznych (bezpłatnych) wyników wyszukiwania i wysokich pozycji na zapytania, które najlepiej opisują Twój biznes. Ostatecznie to jednak sprzedaż decyduje o tym, jak oceniasz działania. Pamiętaj, że SEO nie przynosi efektu natychmiast. Oczekiwane wyniki pojawiają się z czasem. Na co warto zwrócić uwagę, weryfikując korzyści, jakie zyskujesz dzięki SEO?

Dane z Google Search Console

Po analizie strony w Google Search Console otrzymasz dostęp do danych związanych z widocznością serwisu, błędami indeksowania i nie tylko. Sprawdź raport Wyniki wyszukiwania. Dowiesz się, ile odwiedzin użytkowników strona uzyskała w danym okresie, jakie frazy spowodowały wizytę w serwisie. Upewnisz się również, czy witryna spełnia oczekiwania Google w zakresie wskaźników Core Web Vitals, a także czy jest dostosowana do urządzeń mobilnych. Zobaczysz, czy w GSC dodana jest mapa strony, dzięki której robot wyszukiwarki może łatwiej odnaleźć zasoby w serwisie.

Widoczność w Senuto

Możesz na bieżąco sprawdzać widoczność strony na zapytania w Google za pomocą Senuto i Semstorm – narzędzia te są płatne. Za to w Ahrefs możesz te dane zweryfikować za darmo – uzyskasz dostęp m.in. do informacji dotyczących błędów w serwisie, ale również zmian widoczności. Porównasz stan obecny strony w stosunku do poprzednich tygodni i miesięcy.

Ruch w Google Analytics

W tym narzędziu możesz na bieżąco monitorować nie tylko ruch z Google, ale i z innych źródeł. Pokazuje ono tylko próbkę fraz. Dużo więcej znajdziesz w Google Search Console. Analytics jest ważnym rozwiązaniem do monitorowania konwersji. Za jego pomocą dowiesz się, czy ruch z wyszukiwarki przekłada się na realizowanie ustalonych celów, np. wysłanie formularza kontaktowego.

Pozycje na najważniejsze zapytania

Narzędzia, które umożliwiają bezpłatne kontrolowanie pozycji zajmowanej przez stronę w Google na dane słowa kluczowe, są najczęściej płatne. Jeśli chcesz monitorować kilka fraz, to wystarczy, że skorzystasz z darmowego pakietu od Webpozycja.

Wzrost przychodu

Zlecasz kampanię, aby osiągnąć wynik, którym najczęściej jest więcej zapytań od klientów lub sprzedaż w sklepie? Pamiętaj, że rezultat SEO nie pojawia się od razu. Z tygodnia na tydzień widoczność strony będzie rosnąć. Witryna będzie widoczna w TOP10 wyników na coraz więcej zapytań. Wtedy zacznie zwiększać się ruch z wyników wyszukiwania Google. To wymaga czasu. Pamiętaj, że konwersja zależy od wielu czynników. Znaczenie mają szybkość ładowania strony, ceny, treści w witrynie, opinie o firmie i inne. Dlatego wraz z pojawieniem się ruchu z Google warto analizować zachowania internautów na stronie. Jeśli nie ma efektów sprzedażowych, to trzeba ustalić przyczynę.

Linki prowadzące do witryny

Jednym z elementów, które mają wpływ na widoczność strony w Google, są linki, które prowadzą do Twojej witryny. W raporcie od agencji powinieneś znaleźć listę zdobytych odnośników, ale możesz je sprawdzić sam. W tym przypadku również skorzystaj z Ahrefs. Dowiesz się, jakie nowe linki zwrotne wykryło to narzędzie.

Mierzenie skuteczności działań – podsumowanie

Ostatecznie celem inwestycji w SEO jest zdobywanie klientów. Warto jednak analizować, jak przebiega kampania, jakie działania są realizowane i czy przekładają się na rosnącą widoczność. Z czasem ruch zacznie mieć odzwierciedlenie w zapytaniach od klientów i zamówieniach. Na co jeszcze zwrócić uwagę? Przeczytaj artykuł Jak sprawdzić pracę agencji SEO na blogu agencji Smartbuzz. Dzięki temu będziesz świadomie monitorować efekty wdrażanych zmian.

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie