Faktoring dla firm z branży handlowej – dlaczego warto z tego skorzystać?

Mateusz Rąbalski
17.08.2022

Szeroko pojęta branża handlowa jest jedną z najmocniej dotkniętych problemem zatorów płatniczych. Szczególnie dotyczy to sprzedaży hurtowej z odroczoną płatnością (faktury przelewowe). Trafienie na niesolidnego kontrahenta nie jest niestety takie trudne, szczególnie w dzisiejszych czasach, gdy coraz więcej przedsiębiorstw i nabywców indywidualnych boryka się z problemami finansowymi. W efekcie rośnie zainteresowanie usługą faktoringu wśród firm z branży handlowej. Wyjaśniamy, na czym polega ta usługa i jakie przynosi korzyści.

Czym jest faktoring?

Faktoring to usługa finansowa polegająca na wykupie należności. Pisząc w dużym skrócie: zewnętrzny podmiot wypłaca swojemu partnerowi środki z tytułu faktury wystawionej innemu kontrahentowi.

Usługa ta cieszy się coraz większą popularnością, ponieważ idealnie odpowiada na potrzeby przedsiębiorców, a przy tym eliminuje podstawowy problem w biznesie: opóźnienia płatności. Jest on szczególnie dotkliwy dla firm z branży handlowej, które często tygodniami czy miesiącami czekają na należne im środki.

Jak to działa? Proces jest maksymalnie uproszczony i dzięki temu szybki. Sprowadza się do zaledwie trzech kroków:

  1. Kontaktujemy się z faktorem (czyli firmą świadczącą usługę faktoringu) i czekamy na weryfikację wniosku.
  2. Na podstawie przekazanych informacji faktor przyznaje limit faktoringowy.
  3. Teraz wystarczy już tylko przesłać faktorowi wystawioną fakturę. Po jej pozytywnej weryfikacji środki są wypłacane natychmiast.

Dlaczego faktoring się opłaca?

Faktoring to bardzo dobry wybór dla firm z branży handlowej, które mają problem z utrzymaniem tzw. cash flow. Może to wynikać zarówno z sezonowego charakteru biznesu, jak również z nierzetelności kontrahentów, którzy mają za nic terminy płatności podane na fakturze.

Dzięki faktoringowi przedsiębiorca odnosi liczne, bardzo istotne z biznesowego punktu widzenia korzyści, w tym:

  • Zachowuje płynność finansową – to niezwykle ważne w niepewnych czasach, gdy firma z jednej strony może mieć zmniejszone przychody, a z drugiej rosnące koszty (w tym utrzymania pracowników).
  • Zyskuje środki na rozwój przedsiębiorstwa – częstym problemem dla przedsiębiorców z branży handlowej jest konieczność zatowarowania się w martwym sezonie, kiedy trudno o klientów. Dzięki środkom wypłacanym od ręki firma może zgromadzić zapasy magazynowe korzystając z niższych cen, a następnie naliczyć wyższą marżę.
  • Pozyskuje więcej klientów – specyfika branży handlowej jest taka, że duzi klienci (a więc najcenniejsi) oczekują długich terminów płatności. Faktoring pozwala zaoferować klientom nawet miesięczne czy jeszcze dłuższe odroczenie zapłaty, ponieważ przedsiębiorca otrzymuje środki znacznie wcześniej od faktora.
  • Zyskuje natychmiastowy dostęp do gotówki – w każdym biznesie są sytuacje, kiedy brakuje wolnych środków na jakąś inwestycję, wypłaty dla pracowników czy zakup towaru. Dzięki faktoringowi przedsiębiorca zachowuje elastyczność i tym samym zyskuje duży komfort prowadzenia działalności od strony finansowej.

Jak skorzystać z usługi faktoringu?

Przede wszystkim trzeba znaleźć sprawdzonego, rzetelnego faktora, najlepiej specjalizującego się w partnerowaniu firmom z branży handlowej. To ważne, aby nawiązać relację biznesową z podmiotem gwarantującym bardzo szybką wypłatę środków i stawiającym na jasne, przyjazne zasady współpracy.

Bardzo dobrą opinią na rynku cieszy się SMEO, firma oferująca bardzo wygodną usługę faktoringu online aż do 1 000 000 zł. Faktor zapewnia uregulowanie płatności za przesłaną fakturę nawet po 5 minutach. Szczegóły sprawdź na https://smeo.pl/branze/handel.

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie