Testy osobowości to narzędzia przydatne w psychologii, które pomagają odpowiedzieć na nurtujące nas pytania o to, jacy jesteśmy. Jak w tym kontekście należy rozumieć badanie Extended DISC? Czy również jest to test osobowości?
Testy osobowości pomagają określić cechy i preferencje badanej osoby. Pozwalają na analizę i interpretację psychologiczną typowych zachowań. Zadaniem testu jest więc udzielić odpowiedzi na pytanie, jacy jesteśmy. W wielu wypadkach wiąże się to z przyporządkowaniem do konkretnego typu osobowości lub stylu. Jak sama nazwa wskazuje, badania tego typu mają formę testu - zestawu pytań z kilkoma odpowiedziami do wyboru. Co istotne, testy osobowości są oparte na teoriach psychologicznych, które są osią analizy odpowiedzi badanego. Oznacza to, że osobowość jest inaczej rozumiana przez różne grupy i szkoły badaczy i naukowców.
Kluczowe w kontekście postawionego pytania w tytule tekstu jest stwierdzenie, iż badanie Extended DISC analizuje style zachowań, a nie osobowość. Jest narzędziem praktycznym, które pokazuje różnorodność ludzkich zachowań i je opisuje. Z tego względu Extended DISC nie jest badaniem osobowości bądź typów osobowości, ponieważ nie dotyczy tego rozległego, teoretycznego pojęcia.
Extended Disc jest narzędziem praktycznym biznesowo - bada zachowania człowieka w kontekście czterech kategorii: percepcja, intuicja, myślenie, uczucia. Rezultat analizy Extended Disc jako kombinacją dwóch bądź trzech z czterech podstawowych stylów zachowań: D, I, S i C. Raport Extended DISC wskazuje naturalne zachowania i styl komunikacji, reakcje na bodźce zewnętrzne (tj. co jest stresorem, a co motywatorem dla badanego) oraz mocne strony i naturalne talenty, rozumie jako zachowania, które nie wymagają znacznego wysiłku.
Pod względem formy Extended DISC jest testem i kwestionariusz, który wypełniają respondenci, polega na wyborze sformułowań, które najbardziej i najmniej opisują badanego. Jednak nie zmienia to faktu, że mamy do czynienia jedynie ze zbieżnością formy badania. Co ważne, Extended Disc nie jest testem, gdyż nie ma w nim złych czy dobrych odpowiedzi, a sama punktacja nie jest postrzegana jako lepsza lub gorsza. Filozofia narzędzia polega na docenianiu różnorodności i wspieraniu menedżerów w interpretacji zjawisk, które mają miejsce w zespole czy podczas rekrutacji. Naszym kluczowym hasłem jest stwierdzenie, iż nie ma lepszych i gorszych stylów zachowań, wszyscy jesteśmy po prostu różni.
Zgodnie z powyższym Extended Disc jako narzędzie biznesowe bada styl zachowania pracowników w kontekście 4 podstawowych typów: Dominującego (D), Towarzyskiego (I), Wspierającego (S) oraz Dokładnego (C) i nie jest w żaden sposób testem psychologicznym. Warto także pamiętać, iż nie weryfikuje wiedzy branżowej czy teoretycznej pracownika na temat produktów, czy usług, które jego firma sprzedaje.
Artykuł partnera