Praktyka merchandisingu polega na promowaniu produktów dostępnych w sprzedaży detalicznej. Chodzi o właściwy dobór narzędzi promocyjnych dostępnych zarówno dla producenta, jak i detalisty – określanych mianem mixu promocyjnego.
Merchandising niejedno ma imię, dlatego planując marki warto mieć o tym zakresie działań przynajmniej ogólne pojęcie i powierzyć realizację tej strategii profesjonalistom. Przyjrzymy się konkretnym argumentom.
Strategie merchandisingowe obejmują sprzedaż osobistą, promocję sprzedaży, strategie marketingowe, tworzenie kuponów i rabatów. Mówiąc szerzej, merchandising, a zwłaszcza ten prowadzony ze specjalistami takimi jak https://oexcursor.pl/oferta/merchandising-profesjonalny/ - może odnosić się do skutecznej promocji w sklepie, ale innej niż sprzedaż osobista, mająca na celu promowanie zachowań zakupowych. Same cykle promocyjne zależą od różnych czynników. Na przykład mogą uwzględniać święta sezonowe, rozkłady zajęć szkolnych, czy warunki pogodowe – a każda dobra agencja merchandisingowa potrafi to rozplanować i dopasować do produktu. Wraz z nadejściem samoobsługi merchandising jest obecnie uważany zarówno za sztukę, jak i naukę, biorąc pod uwagę, że jego działaniami rządzą uniwersalne zasady, a zachowania klientów mogą być modyfikowane w przewidywalny sposób.
Dokładna definicja merchandisingu zależy od konkretnego kontekstu, ale w rzeczywistości usługi merchandisingowe mają skupiać się przede wszystkim na wzbudzaniu zainteresowania i zachęcaniu klientów do zakupów. Na przykład na poziomie marketingu merchandising odnosi się do zarządzania cyklem życia produktu i zapewnienia odpowiednich zasobów – takich jak przestrzeń, marka i ekspozycja – do sprzedaży innego produktu. Zarówno sprzedawcy, jak i producenci są zainteresowani motywowaniem zachowań zakupowych. Detaliści są jednak często bardziej zainteresowani zwiększeniem całkowitych obrotów ze sprzedaży, w przeciwieństwie do producentów, których intencją jest obniżanie sprzedaży konkurencji i stymulowanie własnych marek.
Merchandising jest jednym z najtańszych, a równocześnie najskuteczniejszych narzędzi promocyjnych, zwłaszcza jeśli działania merchandisingowe planuje ktoś, kto ma doświadczenie i umiejętności w tym zakresie. Właśnie dlatego zatrudnienie do tego zadania profesjonalistów - agencji w tymże się specjalizujących jest nie tylko warte rozważenia, ale naprawdę może być sensownym i opłacalnym rozwiązaniem niemal dla każdej marki.
Artykuł partnera