BDO - jak złożyć wniosek? Ile zapłacimy?

Marek Szydełko
14.02.2022

BDO to rejestr będący integralną częścią bazy danych dotyczącej gospodarowania odpadami oraz informacji o produktach i opakowaniach. Obecnie składanie wniosków w BDO możliwe jest w formie elektronicznej, dlatego istotne jest, aby zapoznać się z systemem i potrafić się po nim poruszać. W jaki sposób można złożyć swój wniosek poprzez profil zaufany? Ile potrwa sama rejestracja i jakie kary mogą zostać na nas nałożone w przypadku niedopełnienia takiego obowiązku? Krótki poradnik pozwoli uniknąć niechcianych błędów. 

Jak złożyć wniosek BDO?

W roku 2022 wniosek rejestrowy złożysz wyłącznie przy pomocy systemu BDO, a więc drogą elektroniczną, która całkowicie zastąpiła papierowe rozwiązania. Wypełnienie wniosku BDO online wymaga od nas złożenia elektronicznego podpisu. W niektórych urzędach wciąż dopuszczalne jest podpisywanie tego rodzaju dokumentów na papierze, jednak zdarza się to coraz rzadziej, a częściej pojawiającym się rozwiązaniem będzie złożenie podpisu przez profil zaufany albo podpisu kwalifikowanego w systemie. Wyjątek będą tutaj stanowić podmioty, które nie mają lokalizacji na terytorium Polski. W takim wypadku konieczne będzie złożenie osobnego wniosku, bezpośrednio, w formie pisemnej. Należy również mieć na uwadze, że w przypadku gdy w naszym wniosku nastąpią jakiekolwiek zmiany, należy niezwłocznie poinformować o nich system, na wprowadzenie niezbędnych zmian mamy 30 dni.  

Ile zapłacą przedsiębiorcy ? 

Opłata rejestrowa obowiązuje wyłącznie przedsiębiorców, którzy: 

  • wprowadzają baterie/akumulatory, 
  • wprowadzają na terytorium kraju pojazdy, opony, oleje smarowe,
  • wprowadzają produkty w opakowaniu, 
  • wprowadzają do asortymentu sprzęt oraz autoryzowanych przedstawicieli,
  • producentów/ importerów opakowań.

Opłata w powyższych wypadkach wyniesie 100 zł, w przypadku mikro przedsiębiorców oraz 300 zł, w przypadku podmiotów, które tymi mikro przedsiębiorcami nie są. Opłatę należy uiścić na rachunek bankowy odpowiedniego urzędu marszałkowskiego. W przypadku gdy prowadzimy działalność w więcej niż jednym zakresie, przedsiębiorca jest zobowiązany do uiszczenia pojedynczej opłaty.   

Ile potrwa wpis do rejestru po złożeniu odpowiedniego wniosku? 

Po poprawnym złożeniu kompletnego wniosku wpis uzyskasz w ciągu trzydziestu dni. 

Wpisu do rejestru BDO mają obowiązek dokonać przedsiębiorcy, którzy: przeprowadzają ewidencję wytwarzanych odpadów, wprowadzają do asortymentu różnego rodzaju produkty w opakowaniach (oleje, baterie, akumulatory, sprzęt elektroniczny czy elektryczny), są producentami lub importerami opakowań albo kupują je od firm unijnych na podstawie transakcji wewnątrzwspólnotowych. Osoby prowadzące sklep lub hurtownię, w której udostępniają torebki foliowe, podlegają specjalnej opłacie recyklingowej. Rejestr BDO prowadzony jest przez marszałków poszczególnych województw, a przedsiębiorcy prowadzący działalność są do niego wpisywani na wniosek albo z urzędu, bez potrzeby jego składania. 

Jakie kary mogą zostać nałożone na przedsiębiorców, którzy nie dopełnią obowiązku?  

Niedopełnienie obowiązku dotyczących rejestracji oraz ewidencji w systemie BDO obejmują karę grzywny lub aresztu wymierzaną przez sądy albo karę pieniężną w wysokości od 5 tysięcy do 1 mln zł, nakładaną przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska.

Artykuł przygotowany przy współpracy z EMEF- usługi BHP i BDO

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie