Badania świadomości marki krokiem do sukcesu

Mateusz Rąbalski
02.08.2022

Czym są badania świadomości marki?

Badania świadomości marki mają na celu ustalenie, jaki stopień rozpoznawalności wśród klientów ma dana marka. Bada się świadomość na podstawie nazwy firmy, jego logo czy czynników powiązanych z daną marką. Badania mają różne formy, wiele zależy od budżetu, którym dysponuje firma, ale budżet to nie jest przeszkoda nie do przeskoczenia, ponieważ wiele firm, takich jak Biostat® potrafi współpracować niezwykle elastycznie, dzięki czemu badania świadomości marki są dla każdego, wystarczy się skontaktować, a firma przedstawi badania na miarę posiadanego budżetu. Mniejszy budżet nie oznacza gorszych jakościowo badań, absolutnie! Każde badanie wykonywane przez Biostat® jest wykonywane przez specjalistów, bez względu na to, jaki rodzaj badań zostanie zaakceptowany przez firmę.

W jakim celu są przeprowadzane badania świadomości marki?

Badania świadomości marki pozwalają wyciągnąć z marki wszystko to, co najlepsze i najkorzystniejsze, czyli pomagają umacniać lojalność konsumentów wobec marki, kształtować pozytywny wizerunek firmy oraz formować pozytywne emocje wobec marki, pomagają skutecznie promować markę na wielu płaszczyznach oraz docierać do grup docelowych. Określenie grupy docelowej jest bardzo ważne, ponieważ nasz produkt może nie być na tyle uniwersalny, aby można byłoby przeprowadzać badanie na przypadkowych osobach, wtedy takie badanie może nie być miarodajne, dlatego zawsze na początku należy określić grupę docelową.

Metody badań świadomości marki

Najczęściej wykorzystywane metody do tego, aby badania świadomości marki były przeprowadzone prawidłowo i profesjonalnie to:

  • Ankiety telefoniczne (CATI),
  • Ankiety internetowe (CAWI),
  • Ankiety papierowe (PAPI),
  • Wywiady wspomagane komputerowo,
  • Wywiady audio wideo personalne bądź grupowe.

Przykładowe pytania, które pojawiają się w pytaniach, są zależne od tego, jaki aspekt chcemy zbadać, np. sprawdzamy firmę z ekspresami do kawy, więc o co pytamy? Jak wygląda logo, jakie ma kolory, z jaką kategorią nam się kojarzy, czy wywołuje pozytywne odczucia, czy osoba wie, gdzie szukać produktów tej firmy i tym podobne pytania. Na podstawie takich i podobnych pytań, firma dowie się, na czym powinna skupić swoje dalsze działania, co ewentualnie poprawić i ulepszyć. Badania świadomości marki są doskonałym narzędziem, gdy nie widzimy efektów naszych aktualnych działań, należy jednak pamiętać, że takie badanie warto powierzyć specjalistom w tej dzianinie.

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie