Wynagrodzenia - odmiennie postrzegane przez zatrudnionych i przez pracodawcę

Maciej Piwowski
12.05.2015

Z punktu widzenia pracowników, to dochód, gratyfikacja za wykonaną pracę. Są one postrzegane jako podstawowy, zazwyczaj jedyny środek zapewniający bezpieczeństwo materialne i określoną jakość życia. W związku z tym pracownicy są zainteresowani ich stałym zwiększaniem- przy czym dobrze byłoby, aby ta ''maksymalizacja'' odbywała się w powiązaniu z  jakością i ilością wykonywanej pracy. W sposób niejako naturalny to własnie wynagrodzenia pozwalają indywidualnym pracownikom koncentrować uwagę i wysiłek w działaniach, które są potrzebne z punktu widzenia przedsiębiorstwa.

Z punktu widzenia pracodawcy, wynagrodzenia są przede wszystkim kosztem. Pracodawca, z natury rzeczy, jest zainteresowany maksymalizacją zwrotu poniesionych przez siebie nakładów i starań, czyli maksymalizacją  produktywności lub inaczej rozumianych efektów, zapewniających rozwój i wzrost pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa.

W tej sytuacji logiczne jest, ze pracodawca oczekuje porównania poniesionych kosztów z zyskanymi efektami.

Natomiast wynagrodzenie z punktu widzenia zarządu firmy, to podstawowy instrument motywowania zatrudnionych do pracy. Zarząd zainteresowany jest uzyskaniem jak najlepszych efektów pracy z zastosowaniem  różnych wariantów bodźców: od ekonomicznych( wysokość wynagrodzenia), po psychologiczne i społeczne ( prestiż pracy, stabilność zatrudnienia).

Za czynnik integrujący te sprzeczne interesy w organizacji uznać można motywację.

Sens funkcji motywacji polega na kojarzeniu interesów ( oczekiwań) pracowników i tego kto motywuje. Pracownik osiaga korzyści, które są dla niego cenne, w zamian za realizację zadań (osiąganie celów), jakie stawia przed nim organizacja.

Motywacyjny charakter wynagradzania  osiągany jest dzięki płaceniu za wyniki, a nie za sam fakt świadczenia pracy przez pracownika. Podejście to musi być jednak rozsądne, punktem wyjścia zawsze powinno być wynagrodzenie podstawowe, zasadnicze, które zapewnia realne bezpieczeństwo materialne ( tzn wystarcza na godziwe życie na poziomie nieodbiegającym od przeciętnych standardów przyjętych w społeczeństwie).

Wynagrodzenie ze stosunku pracy powinno być nie tylko adekwatne do rodzaju i jakości pracy oaz kwalifikacji pracownika, ale również zapewniać mu godziwy poziom życia.

Chociaż w naszych warunkach płaca jest motywatorem o kluczowym znaczeniu, w większości organizacji niezbędne są bodzce pozapłacowe, również wplywające na koncentrację zatrudnionych na działaniach, które są pożądane z punktu widzenia przedsiębiorstwa.

Zachęcam do zapoznania się z artykułem na temat typów systemów wynagradzania.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie